عفونت گوش مهم ترین دلیل کم شنوایی ملایم

کم شنوایی ملایم

کم شنوایی به طور کلی به درجه های خفیف و عمیق تقسیم می شود که اگر کم شنوایی ملایم یا خفیف داشته باشید، افت شنوایی شما شدید نیست. با این حال شاید به نظر نیاید اما این کاهش شنوایی خفیف به معنی بی ضرر بودن نیست و توانایی این را دارد که تاثیراتی هرچند عمیق را بر زندگی و توانایی های شما در برقراری ارتباط با عزیزان خود بگذارد. این کم شنوایی به این علت که خفیف است، اثرات موذیانه تری نسبت به نوع آشکار خود دارد. در مقالات قبلی با شما درباره کم شنوایی انتقالی  صحبت کرده بودیم با ما همراه باشید تا درباره کم شنوایی ملایم با شما صحبت کنیم.

مردی که کم شنوا است

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پارگی پرده گوش

کم شنوایی ملایم چیست؟

کم شنوایی مدل ملایم( Mild hearing loss ) با عدم توانایی در شنیدن صداهایی کمتر از ۲۵ دسی بل، برای بزرگسالان و ۱۵ دسی بل برای کودکان، تعریف می شود که شامل صداهایی مثل زمزمه مکالمه، خش خش برگ ها، چکیدن آب و … است.  افرادی با این مدل از کم شنوایی ، ممکن است که برای شنیدن صداهایی با تناسب های بلند و پایین (معروف  به فرکانس) در محدوده صدا به مشکل بربخورند. اگرچه بیشتر مردم در ابتدا از گوش دادن و شنیدن صدای فرکانس بالا خودداری می کنند. این بیماری به درجات نرمال، خفیف، متوسط، متوسط شدید، شدید و عمیق تقسیم بندی می شود. این محدوده ها در ادیوگرام( یکی از آزمایش  ها برای ارزیابی شنوایی) مشخص می شوند. محدوده شنوایی طبیعی یک بزرگسال بین ۰-۲۵ دسی بل در محدوده فرکانس و برای کودکان بین ۰-۱۵ دسی  بل می باشد.

معاینه ی کودک کم شنوا

بیشتر بخوانید: کم شنوایی حسی عصبی چیست و چگونه درمان  می شود؟

علائم کم شنوایی ملایم

به طور کلی علائم و نشانه های کم شنوایی در افراد شامل موارد زیر می باشد.

• خفه کردن گفتار و دیگر صداها
  • داشتن مشکل در درک کردن کلمات، مخصوصا در برابر سر و صدای موجود در پس زمینه یا در جمعیت
  • به مشکل برخوردن در شنیدن صامت ها
  • بیشتر اوقات از دیگران درخواست می کنند که هنگام صحبتشان، آهسته تر، واضح تر و بلند تر باشند.
  • نیاز پیدا کردن به افزایش صدای تلویزیون یا رادیو
  • کناره گیری از مکالمات
  • اجتناب کردن از برخی محیط  های اجتماعی

دلایل و عوامل کم شنوایی ملایم

دلایل گوناگون و زیادی وجود دارد که ممکن در تشخیص کم شنوایی نوع ملایم به شما کمک کند. بعضی از آنها، اگر در زمان مناسب  و به موقع تشخیص داده شوند، ممکن است باعث  بهبود شنوایی شوند. برخی از دلایل این نوع از کم شنوایی شامل موارد زیر می باشد.

• قرار گرفتن در معرض سر و صدا ها و افزایش سن تا مقدار زیادی دو عامل شایع کم شنوایی های ملایم هستند.
  • وجود بیش از حد جرم گوش یا (سرومن): اگر مشکوک هستید که کم شنوایی شما به خاطر جرم گوش است از محلول های بدون نسخه، مثل Debrox یا Odinell استفاده کنید. اگر این وضعیت را حل نکرد، تجمع ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و نیاز به حذف توسط پزشک داشته باشد. به این نکته دقت کنید که سوآپ های  پنبه ای یا اشیاء دیگر را در مجرای  گوش خود قرار ندهید. این سوآپ می توانند به جرم گوش شما ضربه زده یا پرده گوش شما را سوراخ کنند و باعث به وجود آمدن دردسر شوند.
  • عفونت گوش: اگر چه کودکان بیشتر در معرض عفونت گوش هستند، اما ممکن است در بزرگسالی نیز رخ دهد. درمان عفونت گوش میانی  نیز به روش های مختلفی از انتی بیوتیک ها تا استفاده از روش های دیگر جراحی امروزه انجام می شود.
  • ناهنجاری های استخوانی در گوش میانی: اگر استخوان های کوچک گوش میانی کار خود را به درستی انجام ندهند، گوش داخلی سیگنال هایی را که برای انتقال صدا به مغز نیاز دارد، دریافت نمی کند. این مورد با اتواسکلروز اتفاق  می افتد.
  • سایر شرایط پزشکی مثل بیماری منیر، نوروم های آکوستیک و ضربه به سر می تواند باعث کاهش شنوایی شوند.

اجزای داخلی گوش

بیشتر بخوانید: درمان بیماری منیز چگونه انجام می شود؟

نکات لازم به ذکر در مورد کم شنوایی ملایم

دکتر دانچاک گفت:(( همه این شرایط در ابتدا باید توسط یک پزشک خانواده، متخصص اطفال یا متخصص گوش و حلق و بینی تحت درمان قرار گیرند. در پایان این امکان وجود دارد که منجر به ارجاع به شنوایی شناس برای درمان پزشکی شود که نمی تواند فقدان را برطرف کند.))

از مواردی که کم شنوایی منجر به از دست دادن دائمی می شود، با مداخلات پزشکی هم شنوایی بر نمی گردد و از مرحله کم شنوایی ملایم می گذرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد. این افراد برای درمان به سمعک یا دستگاه هایی مثل کاشت حلزون نیاز دارند.

• نقایص مادرزادی، که شامل عفونت هایی است که مادر در دوران بارداری به آن مبتلا شده است.
  • عوامل ژنتیکی مثل سندروم آشر و سندرم پنرود

دکتر دانچاک گفت: (( خوشبختانه، سمعک های دیجیتالی که امروزه در دسترس هستند، کار فوق العاده ای در تقویت صداهایی که می خواهید بشنوید در هنگام مدیریت نویز پس زمینه انجام می دهند. بنابراین فرد می تواند دوباره از تعامل طبیعی تر با دیگران لذت ببرد.))

درمان کم شنوایی

درمان کم شنوایی ملایم

درمان کردن کم شنوایی  ملایم

اگر مشکلات شنوایی دارید، درمان شما به علت و شدت کم شنوایی شما بستگی دارد. انواع درمان عبارتند از:

• رفع انسداد موم

انسداد  جرم فشرده گوش  یکی از علت های قابل برگشت کاهش شنوایی می باشد. پزشک ممکن است جرم موجود در گوش را با استفاده از ساکشن یا یک ابزار کوچک با یک حلقه موجود در انتهای آن خارج کند.

• روش های جراحی

در این روش انواع گوناگون کم شنوایی را می توان درمان کرد، مثل ناهنجاری های پرده گوش یا استخوان های شنوایی(اصل استخوان). در صورتی که عفونت های مکرر با مایع مداوم داشته اید، پزشک ممکن است لوله هایی در اندازه کوچک را وارد گوش کند و عفونت گوش را تخلیه کند‌.

• سمعک

اگر کم شنوایی شما به خاطر آسیب به گوش داخلی باشد، سمعک  در این مرد می تواند مفید و کاربردی باشد. دکتر متخصص در اینجا می تواند با شما درباره فواید و مزایای بالقوه سمعک صحبت کند و دستگاهی  را برای شما نصب کند.

• کاشت حلزون

یکی دیگر از راه های درمان کم شنوایی کاشت حلزون می باشد که اگر کم شنوایی تان درجه شدید تری دارد و از سمعک های معمولی، سود بسیار محدود به دست می آورید، کاشت حلزون ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد. برخلاف سمعک هایی که صدا را تقویت می کنند و آن را به داخل کانال گوش شما هدایت می کنند. کاشت حلزون قسمت های آسیب دیده یا غیر فعال گوش داخلی شما را دور می زند و به طور مستقیم عصب شنوایی را تحریک می کند.

به طور کلی کم شنوایی درجات مختلفی دارد که در جدول زیر درجات مختلف این بیماری آورده شده است

ملایم ۲۵-۴۰
ملایم تا متوسط ۴۰-۵۵
ملایم تا شدید ۵۵-۷۰
شدید ۷۰-۹۰
عمیق ۹۰

سخن پایانی

این نکته قابل توجه و لازم به ذکر است که اگر احساس کردید نشانه هایی از کم شنوایی را دارید، باید قبل از نتیجه گیری سریع به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید و از سلامت خود اطمینان حاصل کنید. پس از آن می توانید با مراجعه به سایت ما هر گونه سمعک و تجهیزات پزشکی مورد نظر خود را خریداری کنید.

کم شنوایی ملایم چگونه اتفاق می افتد؟

• نوعی از کم شنوایی می باشد که شدت آن نسبت به دیگر مشکلات شنوایی کمتر می باشد.

کم شنوایی ملایم در چه سنینی شایع است؟

• کم شنوایی ملایم سن خاصی ندارد و در بزرگسالان در ۲۵ دسی بل و در کودکان در ۱۵ دسی بل تعریف می شود.

این مطلب زیر نظردکتر سید محمدرضا تقوی کاندیدای دکتری تخصصی شنوایی و تعادل دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیریت مرکز ارزیابی شنوایی دانیال نوشته شده است.