همه چیز درباره پارگی پرده گوش و راه های درمان آن

همه چیز درباره پارگی پرده گوش و راه های درمان آن

تصویر شاخص پارگی پرده گوش

فهرست مطالب

شاید گاهی برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که در ناحیه گوش خود دچار مشکل شده باشد. احساس درد کنید یا شنوایی تان کمتر شده باشد. یکی از دلایل شایع این اتفاقات، پارگی پرده گوش است که بی توجهی به آن باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد. پارگی در پرده گوش به این معنی است که لایه نازکی که میان مجرای گوش و گوش میانی است دچار پارگی شده است و فرد ممکن است دچار کم شنوایی شود.

این بیماری مانند سکته گوش یکی از بزرگترین مشکلاتی است که می‌تواند برای هر فرد در رابطه شنوایی‌اش اتفاق بیوفتد. در این مطلب از مقالات دانیال کلینیک به دنبال بررسی علل و درمان بیماری‌های گوشی مانند درمان کم شنوایی نیز قرار است درباره پارگی و درمان پارگی پرده گوش با شما صحبت کنیم.

پارگی پرده گوش
همه چیز درباره پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش چگونه اتفاق می‌افتد؟

پرده گوش لایه‌ی نازکی از بافت پوست است که در ورودی گوش ما، بین کانال گوش و گوش میانی همانند یک طبل کشیده شده است. امواج صوتی از طریق گوش خارجی به داخل مجرای گوش هدایت می‌شود و به پرده گوش برخورد می‌کند. این برخوردها باعث ارتعاش پرده گوش می‌شود. گوش خارجی و میانی این ارتعاشات را به سیگنال تبدیل کرده و به مغز ارسال می‌کند و مغز آن را به صورت صدا حس می‌کند. در صورت عدم رعایت نکات مربوط به سلامت گوش، پرده گوش دچار یک پارگی یا سوراخ می‌شود. بر اثر پارگی، پرده گوش نمی‌تواند به درستی بلرزد و در نتیجه باعث مشکلات شنوایی شده و نیازمند درمان پارگی پرده گوش هستید.

دلایل پارگی در پرده گوش

پارگی پرده گوش می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. چند نمونه که می‌توان به آن اشاره کرد:

عفونت گوش

عفونت از رایج‌ترین علل پاره شدن گوش مخصوصا در کودکان می‌باشد. در هنگام عفونت گوش، مایعات پشت پرده گوش جمع شده و فشار ناشی از آن باعث پارگی پرده می‌شود.

باروتروما (تغییرات فشار)

این اتفاق هنگامی رخ می‌دهد که فشار هوای داخل گوش با فشار هوای محیط اطراف یکسان نباشد و از تعادل خارج شود. بر اثر این فشار شدید پرده گوش دچار پارگی می‌شود. فعالیت‌هایی که باعث باروتروما می‌شوند:

  • پرواز با هواپیما
  • غواصی
  • قرار گرفتن در ارتفاعات خیلی بالا
  • امواج ضربه‌ای
  • ضربه مسقیم و قوی به گوش
  • رانندگی در جاده‌های کوهستانی

گاهی اوقات برخی اتفاقات علاوه بر پارگی پرده گوش باعث آسیب‌های جدی‌تری می‌شوند.

پارگی پرده گوش
دلایل پارگی در پرده گوش

صدای بلند و انفجاری

بعضی اوقات قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یا انفجار یا شلیک شدن گلوله که امواج صوتی خیلی قوی‌ای اییجاد می‌کنند، سبب پارگی پرده گوش می‌شود. گاهی صدای بلند علاوه بر آسیب به پرده گوش باعث صدمه دیدن حلزون گوش نیز می‌شود.

آسیب و ضربه به گوش

گاهی اوقات جراحت‌های شدید و ضربه‌های مستقیم به گوش باعث آسیب دیدن پرده گوش می‌شوند. برخی از اتفاق‌هایی که باعث آسیب به گوش شده و نیاز به درمان پارگی پرده گوش است عبارت‌اند از:

  • افتادن بر روی گوش
  • تصادفات خودرویی
  • ضربه محکم به گوش
  • صدمه در هنگام ورزش کردن
  • سیلی زدن مستقیم و با دست باز بر روی گوش

ضربه به سر

آسیب و ضربه‌های جدی و محکم به سر که باعث ترک یا شکسته شدن جمجمه سر می‌شوند، می‌توانند بر روی ساختار گوش نیز تاثیر گذاشته و باعث آسیب به گوش داخلی، خارجی و میانی از جمله پرده گوش بشود. فرو کردن گوش پاک کن از عادت‌های غلطی است که باعث آسیب به پرده گوش می‌شود.

اجسام خارجی

فرو کردن اجسامی مانند سنجاق، خودکار، کلید، گوش پاک کن و… به داخل گوش باعث صدمه دیدن پرده گوش می‌شود. گوش پاک کن‌ها برای نظافت مفید هستند اما نباید برای تمیز کردن جرم گوش از آنها استفاده کرد. با این کار فقط باعث عفونت و پارگی پرده گوش می‌شوید. اگر میخواهید درباره گوش پاک کن و مضرات استفاده آن بیشتر بدانید می‌توانید مقاله معایب استفاده از گوش پاک کن  را بخوانید.

پارگی پرده گوش
۴ علائم پارگی پرده گوش

علائم پارگی در پرده گوش

اولین حسی که بعد از پارگی پرده گوش به شما دست می‌دهد درد شدید در گوش است. این درد می‌تواند در طول روز از شدت آن کم یا زیاد شود. بعد از آن، گوش شروع به تخلیه می‌کند. به این شکل که از گوش آسیب دیده شما مایعات آبکی، چرکی همراه با خون خارج می‌شود. ممکن است گوش آسیب دیده شما وقتا شنوایی خود را از دست بدهد. علاوه بر این ها علائم دیگری که وجود دارد عبارتند از:

  • کم شدن سطح شنوایی گوش آسیب دیده
  • صدای زنگ یا وزوز مداوم گوش
  • سرگیجه
  • حالت تهوع

تشخیص پاره شدن پرده گوش

روش‌های مختلفی برای تشخیص میزان پارگی در پرده گوش وجود دارد یکی از راه‌هایی که پزشکان برای تشخیص آن استفاده خواهند کرد ترشحات گوش می‌باشد که پزشک مربوطه با نمونه برداری از این ترشحات به آزمایش میزان پارگی پرده گوش می‌پردازد. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان این مشکل از گوش را تشخیص داد گرفتن آزمایش اتوسکوپی می‌باشد که شنوایی شناس با کمک دستگاه تخصصی که اساس کار آن نور است کانال‌های گوش را مشاهده می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص پارگی گوش نیز تمپانومتری می‌باشد، در این روش شنوایی شناس با وارد کردن یک پروب به گوش فرد میزان پاسخ تغییرات پرده گوش را نسبت به فشار گوش بررسی می کند و در ین نوع آزمایش و بعد از میزان پارگی شنوایی شناس فرد را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می‌دهد.

مشکلات در پارگی پرده گوش‌ها

پاره شدن پرده گوش باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای انسان می‌شود که معمولا موقتی است و با درمان پارگی پرده گوش از بین می‌رود. از جمله آنها:

ردیفویژگیتوضیحات
۱مشکلات شنواییبه طور کل کم شدن شنوایی که به دلیل پاره شدن پرده گوش رخ می‌دهد کوتاه مدت است و بسته به محل و اندازه پاره شدگی مدت آن متفاوت است.
۲عفونت گوش میانیپرده گوش علاوه بر کمک به شنوایی نقش محافظ گوش را نیز دارد. وقتی این پرده محافظ پاره یا سوراخ شود، آب و باکتری‌ها راحت وارد گوش می‌شوند و در نهایت باعث عفونت گوش می‌شود.
۳کیست گوش میانیاگرچه این یکی از عوارض نادر است اما با پاره ماندن پرده گوش به مدت طولانی این اتفاق رخ می‌دهد. برای درمان مشکلات مربوط به گوش بهترین روش پیشگیری است.

درمان پارگی پرده گوش

در اکثر مواقع پارگی پرده گوش بعد از چند هفته بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می‌یابد. برای آرام کردن درد اش بهتر است از مسکن استفاده کنید. با مراجعه به پزشک احتمالا برای شما آنتی بیوتیک یا قطره‌های گوش تجویز شود.

در این مورد بهترین راه درمان، پیشگیری است. پس بهتر است نکاتی را در زندگیمان رعایت کنیم:

  • همیشه گوش خود را خشک نگه دارید
  • سعی کنید برای حفظ تعادل فشار گوش آدامس بجویید، خمیازه اجباری بکشید یا از گوش گیر استفاده کنید
  • در هنگام عفونت گوش از شنا کردن خودداری کنید
  • اگر گوش حساسی دارید حین استحمام از گوش گیر یا پنبه ی آغشته به وازلین استفاده کنید
  • برای تمیز کردن جرم گوش از اجسام خارجی استفاده نکنید
  • هنگام سرماخوردگی از سفر با هواپیما خودداری کنید
  • از هدفون و هندسفری در مراتب کمتر و مدت زمان کوتاه استفاده کنیم

استفاده از سمعک

همانطور که گفتیم پارگی پرده گوش باعث می‌شود که فرد دچار کم شنوایی شود این کم شنوایی می تواند بسیار ازار دهنده باشد و باید برای درمان پارگی پرده گوش اقدام کرد. ممکن است فردی که دچار این مشکل شده است اگر هر دو طرف پرده گوشش دچار پارگی شده باشد و از طرفی تا مدتی نتواند پرده گوش خود را جراحی کند می‌تواند با توصیه پزشک خود اقدام  به استفاده از سمعک کند. استفاده از سمعک، یکی از راه‌های اصلی برای بهبود شنوایی افراد می‌باشد که قیمت سمعک‌ متناسب با انواع، تکنولوژی‌ها و ویژگی‌های مختلفی که دارند، متغیر است.

اما چند نکته برای کسانی که دچار پارگی پرده گوش شده‌اند این است که در صورت وقوع چنین اتفاقی استفاده از سمعک به دلیل سوراخ بودن پرده گوش و همچنین وارد کردن آلودگی‌ها به داخل  گوش می‌تواند باعث ایجاد عفونت و مشکلات دیگر درون گوش شود که به سرعت باید برای چنین اتفاقی اقدامات لازم صورت گیرد. توصیه‌ای و تجویزی که بسیاری از پزشکان و شنوایی سنج‌ها برای استفاده از نوع سمعک برای چنین افرادی می‌کنند استفاده از سمعک استخوانی می‌باشد. این سمعک‌ها ارتعاشات صوتی را مستقیما از جمجمه وارد مجرای داخلی گوش کرده و در عین حال به دلیل باز بودن مجرای گوش خارجی از عفونت و الودگی جلوگیری می‌شود.

در مورد میزان پارگی در پرده گوش و مشکلات ناشی از استفاده از سمعک می‌توان گفت که با توجه به این میزان پارگی به صورت کامل، ۵۰ درصد و یا ۲۰ درصد است باید گفت که هرچقدر میزان این پارگی کمتر باشد مشکلات و عوارض و ریسک‌های استفاده از سمعم و عفونت‌های ناشی از آن نیز کمتر بوده و فرد کمتر دچار مشکلات می‌شود. در ادامه به چند نکته مهم دیگر در خصوص استفاده از سمعک برای کسانی که دچار پارگی پرده گوش شده اند صحبت خواهیم کرد.

تمیز نگه داشتن قالب سمعک

همیشه قبل از استفاده از سمعک و گذشتن آن داخل گوش خود از تمیز بودن سمعک اطمینان حاصل کنید. برای تمیز کردن قالب سمعک های پشت گوشی از آب ولرم و همچنین صابون نرم استفاده کنید. افرادی که دارای سمعک داخل گوشی هستند بهتر است که سمعک خود را قبل از استفاده با مواد ضد عفونی کننده به خوبی تمیز کنند. هنگام قرار دادن سمعک و همچنین تمیز کردن آن باید دست خود را به خوبی تمیز کرده  و زمانی که سمعک را در جای دیگری قرار می‌دهید از تمیز بودن آن مطمعن شوید.

خشک نگه داشتن مجرای گوش

گذاشتن برخی سمعک‌ها داخل گوش موجب می‌شود که مجرای داخلی گوش شما به دلیل مسدود بودن رطوبت بگیرد البته برخی از سمعک‌ها دارای فضایی برای تهویه می‌باشند اما بهتر است که هر چند وقتی یک بار در طول روز سمعک خود را از گوش خارجی کنید تا گوش شما نفس بکشد و خشک بماند.

راه های درمان پارگی گوش
پیشگیری از پاره شدن پرده گوش

پیشگیری از پاره شدن پرده گوش

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از پارگی پرده گوش جلوگیری کنید توجه به عفونت‌هایی است که ممکن است در گوش‌های شما اتفاق افتاده باشد اگر گوش شما دچار عفونت‌های زیادی شده باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات بیشتر جلوگیری کنید. نکته مهم دیکر این است که این مشکلات و عفونت‌ها که منجر به پارگی در پرده گوش شود در کودکان بیشتر رایج بوده و مشکلات بیشتری را برای آنها بوجود می آورد. از دیگر راه‌های جلوگیری از پاره شدن پرده گوش نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از گوش هنگام پرواز
  • دور نگه داشتن گوش از اجسام خارجی
  • محافظت از گوش در مقابل صدا و انفجار

جمع بندی

بیماری‌های مختلفی هستند که منجر به کاهش کم شنوایی شما و عزیزانتان می‌شوند و شما مجبور هستید در نهایت برای درمان کم شنوایی و ناشنوایی از سمعک استفاده کنید، بعضی بیماری‌ها نیز در طول زمان قابل درمان هستند و شما می‌توانید برای درمان آن به پزشک مربوطه مراجعه کنید. با تشخیص پزشک یا اقدام به جراحی می‌کنید یا باید برای خرید سمعک اقدام کنید. در این مطلب نیز به یکی از این بیماری‌ها و مشکلاتی که ممکن است در رابطه با گوش‌های شما اتفاق بیوفتد با شما صحبت کردیم و امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال

منبع:healthline

سوالات متداول

  • آیا پارگی پرده گوش درمان‌پذیر است؟
    بله، بسته به میزان و نوع آسیب، پارگی در پرده گوش ممکن است نیازمند درمان یا حتی جراحی شود.
  • چه مراقبت‌هایی باید بعد از تشخیص پارگی در پرده گوش انجام داد؟
    پس از تشخیص پاره بودن و درمان پارگی پرده گوش، ممکن است پزشک توصیه‌های خاصی برای حفظ شنوایی و جلوگیری از عفونت‌های داخل گوش دهد. از جمله ممکن است از استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یا قطره‌های گوشی جهت پیشگیری از عفونت استفاده شود.

چه عواملی می‌توانند باعث پارگی شدن پرده گوش شوند؟
ضربه شدید به گوش، تحمل فشار شدید موجود در هنگام بلند کردن یا پرتاب اشیاء سنگین، صدمات ناشی از حوادث رانندگی یا ضربه به سر می‌تواند باعث پارگی در پرده گوش شود.
فایل pdf مقاله:
همه چیز درباره پارگی پرده گوش و راه های درمان آن

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات