معرفی باتری سمعک و نحوه شارژ شدن سمعک

معرفی باتری سمعک و نحوه شارژ شدن سمعک

فهرست مطالب

باتری‌ سمعک یکی از اجزای بسیار حیاتی در عملکرد سمعک‌ است. این باتری‌ها با ارائه انرژی مورد نیاز، به سمعک‌ها امکان فعالیت و کارکرد صحیح را می‌دهند. آن‌ها به عنوان منبع اصلی تأمین انرژی برای این دستگاه‌های پزشکی عمل می‌کنند. معمولاً باتری‌های سمعک به دو دسته قابل شارژ و غیرقابل شارژ (یک‌بار مصرف) تقسیم می‌شوند، هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود هستند.

با توجه به نیاز مداوم سمعک به انرژی برای عملکرد صحیح، این باتری‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. مراقبت و مدیریت صحیح این باتری‌ها اساسی است تا سمعک‌ها همواره بتوانند به خوبی عمل کرده و صدای بهتری را منتقل کنند. به دلیل اینکه باتری‌های سمعک باید به طور دوره‌ای تعویض شوند، نگهداری و تعمیر درست از آن‌ها می‌تواند عمر مفید سمعک را افزایش دهد و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کند. به همین دلیل، پیگیری دقیق و به موقع جهت تعویض باتری‌ها و رعایت دستورالعمل‌های تعیین شده توسط تولید کننده از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقایسه باتری سمعک شارژی و غیر شارژی

برای اینکه بتوانیم یک مقایسه ساده بین سمعک های شارژی و غیر شارژی انجام دهیم ابتدا با یک مثال ساده شروع می‌کنیم. برخی افراد عادت کرده اند که هر شب موقع خواب تلفن همراه خود را به شارژ بزنند و این مورد را فراموش نمی‌کنند، اما می‌بینیم که بعضی از اطرافیان ما هرازگاهی این مورد را فراموش می‌کنند و در طول روز ممکن است تلفن همراهشان خاموش شود. برخی از افراد علاقه زیادی به سفرهای چند روزه در طبیعت دارند، جایی که بدور از شلوغی های جامعه باشد تا بتوانند از آرامش طبیعت لذت ببرند، ممکن است در همچین محیطی دسترسی به برق امکان پذیر نباشد و در نتیجه شارژ شدن سمعک امکان پذیر نباشد.

همین‌جا بصورت ساده می‌توان اشاره کرد اگر شما جزو دسته افرادی هستید که مدام شارژ کردن تلفن همراه خود را فراموش می‌کنید و یا علاقه زیادی به کمپ کردن در طبیعت دارید، ممکن است سمعک شارژی گزینه خیلی مناسبی برای شما نباشد و بهترین گزینه برای شما، سمعک غیرشارژی باشد. اما اگر به شارژ مجدد گوشی خود عادت دارید و ترجیح می‌دهید مجبور به تعویض باتری سمعک خود نباشید، سمعک شارژی برای شما مناسب ترین گزینه است .

البته به خاطر داشته باشید شما در این انتخاب تنها نیستید، چرا که امروزه بسیاری از افراد استفاده کننده از سمعک، مدل شارژی را ترجیح می‌دهند و دوست دارند از سمعکی استفاده کنند که نیازی به تعویض باتری نداشته باشد یا اینکه نیاز نباشد همیشه تعدادی باتری یکبار مصرف سمعک، همراه خود داشته باشند.

سمعک غیر شارژی
سمعک غیر شارژی همراه با باتری آن

باتری های سمعک

باتری های سمعک در سایزهای مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که بر اساس سایز عبارت اند از :

باتری سمعک شماره ۱۰

 این باتری معمولا با رنگ زرد مشخص می‌شود، باتری های سایز ۱۰ کوچک ترین نوع باتری سمعک با قطر ۵.۸ میلی متر و ضخامت ۳.۶ میلی متر هستند. این باتری ها بیشتر برای سمعک های داخل گوشی از نوع درون کانال (ITC) و کاملا درون کانال (CIC) برای شارژ شدن سمعک استفاده می‌شوند.

باتری سمعک شماره ۳۱۲

 این باتری معمولا با رنگ قهوه ای مشخص می‌شود. باتری‌های سمعک  سایز ۳۱۲ قطر ۷.۹ میلی‌متر و ضخامت ۳.۶ میلی‌متری (مانند ضخامت باتری شماره ۱۰) دارند. این نوع از باتری های سمعک بیشتر برای سمعک‌های ITC و ITE و RIC و mini BTE استفاده می‌شوند.

باتری سمعک شماره ۱۳ در شارژ شدن سمعک

 این باتری معمولا با رنگ نارنجی مشخص می‌شود. باتری های سمعک سایز ۱۳ دارای قطر ۷.۹ میلی متر و ضخامت ۵.۴ میلی متر هستند. این باتری ها بیشتر برای سمعک های داخل گوش (ITE) و پشت گوش (BTE) استفاده می‌شوند.

باتری سمعک شماره ۶۷۵

 این باتری معمولا با رنگ آبی مشخص می‌شود. باتری های سایز ۶۷۵ بزرگترین سایز هستند. این باتری ها ۱۱.۶ میلی متر قطر و ۵.۴ میلی متر ضخامت دارند. این باتری های سمعک معمولاً در سمعک های BTE قدرتمند استفاده می‌شوند.

باتری شماره ۱۰ کوچکترین سایز باتری است و باتری ۶۷۵ بزرگترین سایز باتری می‌باشد. هر چه سایز باتری بزرگتر باید طول عمر آن بیشتر می‌شود، به عنوان مثال می‌توان گفت که طول عمر باتری سمعک شماره ۱۰ کمترین و طول عمر باتری سمعک شماره ۶۷۵ بیشترین مقدار است. به‌صورت میانگین طول عمر باتری ها در شارژ شدن سمعک به شکل زیر می‌باشد:

ردیفنوع باتریطول عمر
۱باتری سمعک شماره ۱۰۳-۷ روز
۲باتری سمعک شماره ۳۱۲۳-۱۰ روز
۳باتری سمعک شماره ۱۳۶-۱۴ روز
۴باتری سمعک شماره ۶۷۵۹-۲۰ روز
انواع باتری سمعک در سایز های مختلف
انواع باتری سمعک در سایز های گوناگون

این باتری های سمعک، باتری های رایج هستند که در سراسر دنیا برای سمعک مورد استفاده قرار میگیرند و در چهار سایز بوده ودارای کد رنگی هستند و از جنس zinc-air می‌باشند ، به همین دلیل هنگامی‌که برچسب باتری سمعک از آن جدا شود و باتری در معرض هوا قرار گیرد شروع به مصرف شدن می‌کند حتی اگر در سمعک قرار نداشته باشد.

برای استفاده از باتری باید برچسب رنگی را از باتری جدا کرده و پس از حدود یک دقیقه میتوانید باتری را درون سمعک قرار دهید.البته باید دقت داشت که طول عمر این باتری ها در برندهای مختلف کمی‌با هم تفاوت دارد. البته عوامل دیگری نیز بر طول عمر باتری سمعک تاثیرگذار است.

مانند محل نگهداری باتری ها، توصیه می‌شود که باتری های یکبار مصرف سمعک را در دمای اتاق نگهداری کنید یا در محلی که خنک باشد، گرما و رطوبت میتواند باعث کاهش طول عمر باتری شود.

همچنین توصیه می‌شود در صورتی که شما از باتری های یکبار مصرف برای سمعک خود و شارژ شدن سمعک استفاده می‌کنید نهایتا به اندازه مصرف ۶ ماه آینده خود باتری تهیه کنید، تا پس از اتمام این باتری ها مجدد باتری های نو که تازه به بازار عرضه شده اند را تهیه کرده و استفاده کنید.

اما همانطور که گفته شد برندهای مختلفی از باتری ها به بازار عرضه شده اند، مانند همه وسایل دیگر میتوان برای باتری سمعک نیز بین برندهای مختلف تولید کننده، تفاوت هایی را مشاهده کرد به همین دلیل قصد داریم بین این برندها مقایسه اجمالی انجام دهیم تا هنگام خرید باتری بدانید بهترین گزینه باتری سمعک کدام برند است.

جدول مقایسه باتری های سمعک یکبار مصرف در سال ۲۰۲۳

در جدول زیر به ترتیب کیفیت رتبه برندهای مختلف باتری ذکر شده است. البته دقت داشته باشید که شناخته شده ترین برند باتری در کشور ما که در این لیست قرار دارد و قیمت مناسبی برای مصرف کننده دارد باتری Rayovac است.

البته بجز باتری های ذکر شده در این لیست باتری های دیگری نیز در بازار موجود هستند از جمله: باتری Signia، باتری Dpower ، Hecto و…. که می‌توان گفت این برندها نیز جزو برندهای معتبر هستند.

توصیه می‌کنیم از برند باتری های متفرقه که در اینجا ذکر نشده است برای  استفاده نکنید، این کار ممکن است هم هزینه های شما را افزایش دهد و هم به سمعک شما آسیب بزند. جهت جلوگیری از این اتفاق لطفا هنگام تهیه باتری برای سمعک خود به کلینیک های شنوایی مراجعه کنید تا بتوانید برای سمعک خود از برندهای معتبر باتری تهیه کنید.

ردیفبرندعمر باتری در حالت بسته بندی
۱دوراسل (Duracell)چهار سال
۲پاورمکس (powermax)سه سال
۳ریوواک (Rayovac)چهار سال
۴پاناسونیک (Panasonic)چهار سال
۵پاور وان (Power One)چهار سال

چگونه می‌توان عمر باتری یکبار مصرف سمعک خود را به حداکثر رساند؟

همانطور که گفته شد هنگامی‌که برچسب باتری جدا شد ، باتری شروع به مصرف شدن می‌کند، پس دقت کنید تا زمانی که نیاز به استفاده از باتری ندارید این برچسب را نکنید. هنگامی‌که از سمعک خود استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید یا درب باتری را باز کنید (معمولا سمعک های غیرشارژی در شارژ شدن سمعک٬ دکمه خاموش و روشن کردن ندارند و اینکار با باز کردن و یا بستن در باتری سمعک انجام می‌شود)

 توجه: همیشه باید درب باتری را در شب باز کنید تا رطوبت از آن خارج شود و از خوردگی باتری جلوگیری شود.

اگر برای مدت طولانی از سمعک استفاده نمی‌کنید، باتری را کاملاً خارج کنید. خارج نشدن باتری برای مدت طولانی در سمعک منجر به آسیب دیدن سمعک خواهد شد و شما نیاز به تعمیر سمعک خواهید داشت. از نگهداری باتری ها و سمعک ها در دماهای شدید، سرد یا گرم خودداری کنید، زیرا می‌توانند به سرعت انرژی باتری را تخلیه کنند و طول عمر باتری را کاهش دهند. بهترین محل برای نگهداری باتری محیطی با دمای اتاق و بدون رطوبت است.

برندهای باتری های سمعک
برند های مطرح باتری های سمعک

نکته باتری های یکبار مصرف سمعک

در دنیای امروزی، باتری‌ها یک نقش بسیار مهم در زندگی ما ایفا می‌کنند. از دستگاه‌های مختلفی که برای انجام امور روزمره استفاده می‌کنیم، باتری‌های یکبار مصرف سمعک نیز مستثنی نیستند. در ادامه چند نکته در ارتباط با این باتری ها بیان می‌کنیم.

  • رنگ های برچسبی که روی سمعک قرار می‌گیرد، یک نشانه است تا سایز باتری را متوجه شوید.
  • باتری های سمعک را در دمای اتاق و بدور از رطوبت نگهدارید.
  • قبل از تعویض کردن باتری سمعک حتما دستان خود را بشویید. ممکن است آلودگی همراه باتری وارد سمعک شود و به آن آسیب بزند.
  • بعد از کندن برچسب باتری سمعک یک دقیقه صبر کنید و سپس باتری را در سمعک قرار دهید و استفاده کنید.
  • میزان عملکرد باتری میتواند بوسیله مواردی مانند: میزان کم شنوایی، سر و صدای محیطی که کاربر در آن از سمعک استفاده می‌کند، تعداد برنامه های سمعک، استفاده از حالت بلوتوثی سمعک و … تغییر کند.
  • باتری مصرف شده سمعک را سریعا تعویض کنید، ماندن این باتری ها در سمعک میتواند منجر به چسبندگی آنها به در باتری و فضای سمعک شود و تعویض آنها سخت شود.
  • گاهی اوقات ممکن است باتری سمعک شما بصورت ناگهانی به اتمام برسد، پس توصیه می‌شود که تعدادی باتری یدک همراه خود داشته باشید.
  • جهت حفظ باتری های یدک همراه خود بهتر است آنها را از اشیا فلزی (سکه، کلید و…) دور نگه دارید.

چگونه متوجه شویم باتری سمعک رو به اتمام است؟

معمولا هنگامی‌که باتری های یکبار مصرف سمعک رو به اتمام باشند، سمعک آهنگی پخش می‌کند که هر چند دقیقه یکبار تکرار می‌شود و پس از چند بار تکرار این آهنگ سمعک خاموش می‌شود. این آهنگ در واقع همان هشدار کاهش باتری است که تقریبا حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت پیش از اتمام کامل باتری شنیده می‌شود 

افراد استفاده کننده از سمعک به مرور متوجه این آهنگ هشدار می‌شوند و یاد می‌گیرند که با شنیدن این هشدار باید به فکر تعویض باتری برای شارژ شدن سمعک باشند. البته راه های دیگری نیز برای متوجه شدن میزان باقی مانده شارژ باتری یکبار مصرف وجود دارد مانند استفاده از وسایلی مثل دستگاه تست باتری.

شارژ شدن سمعک
نحوه شارژ شدن سمعک

این دستگاه یک وسیله کوچک است که می‌توانید از شنوایی شناس خود تهیه کنید تا درصد شارژ باتری را مشاهده کنید. راه حل دیگر این است که هنگامی‌که باتری سمعک رو به اتمام باشد معمولا صدای سمعک کمی‌خش دار می‌شود و ممکن است نیاز باشد صدای سمعک را به طور مرتب به‌صورت دستی افزایش دهید. پس در صورتی که با این حالت مواجه شدید در اولین گام باتری سمعک را تعویض کرده و از یک باتری نو استفاده کنید. راه کار دیگر برای اطلاع از میزان شارژ باتری یکبار مصرف سمعک با استفاده از تلفن همراه است.

سمعک های جدید همگی به تلفن همراه وصل می‌شوند، با استفاده از تلفن همراه و نرم افزار های سمعک سازگار با تلفن همراه می‌توانید درصد شارژ باتری سمعک را به صورت عددی بین ۰ تا ۱۰۰ مشاهده کنید.

پرمصرف ترین و پرفروش ترین باتری سمعک کدام سایز است؟

پرفروش ترین باتری از نظر سایز و اندازه، سایز ۳۱۲ است. این مورد به این خاطر است که سمعک هایی که پرفروش ترین استایل در سراسر دنیا هستند مانند سمعک های RIC  از باتری سایز ۳۱۲ استفاده می‌کنند. باید دقت داشت که باتری سایز ۳۱۲ پس از باتری سایز ۱۰ کوچکترین سایز ممکن را دارد و درنتیجه معمولا سمعک هایی که در آنها از این باتری استفاده می‌شود ظاهر جذاب و شکیلی دارند، درنتیجه بیشتر مورد استقبال کاربران سمعک قرار می‌گیرند. در مطالعه ای که انجام شده است هم دیده می‌شود که بیش از ۵۰ درصد فروش باتری سمعک در شارژ شدن سمعک مربوط به سایز باتری ۳۱۲ می‌باشد.

پرمصرف ترین باتری های سمعک در 2023
پر فروش ترین باتری های سمعک در ۲۰۲۳

از کجا می‌توانیم باتری سمعک تهیه کنیم؟

همه دفاتر ارزیابی شنوایی و کلینیک های شنوایی و سمعک انواع باتری های سمعک را دارند. در نتیجه اگر شما نیاز به باتری سمعک برای شارژ شدن سمعک دارید٬ می‌توانید به کلینیک های شنوایی مراجعه کرده و باتری مورد نیاز خود را تهیه کنید. کلینیک شنوایی دانیال برای کاربران عزیز این امکان را فراهم کرده تا در صورتی که نیاز به باتری سمعک داشتند به صورت تلفنی امکان سفارش باتری سمعک را داشته باشند.

ترکیب باتری های شارژی سمعک چگونه است؟

همانطور که گفته شد باتری های یکبار مصرف سمعک، معمولا از جنس روی-هوا هستند. اما باتری های شارژی سمعک ترکیبات دیگری دارند. به‌عنوان مثال باتری nickel–metal hydride  یا (NiMH) یکی از انواع باتری شارژی است. از دیگر باتری های شارژی سمعک می‌توان به باتری Silver-Zinc (AgZn)  و Lithium Ion (Li-Ion) اشاره کرد، ظرفیت باتری‌های AgZn دوبرابر NiMH است ولی قیمت آن‌ها  نیزبسیار بالاتر می‌باشد.

باتری های شارژی سمعک

امروزه اکثر باتری های شارژی از جنس لیتیوم-یون هستند. ترکیبات این باتری ها از سایر انواع باتری ها ایمن تر است. لیتیوم-یون حاوی جیوه یا کادمیوم نیست و کمتر مستعد گرم شدن بیش از حد و اتصال کوتاه است. در سمعک های شارژی از این نوع باتری ها استفاده می‌شود.

تفاوت اصلی بین باتری های سمعک یکبار مصرف و قابل شارژ این است که باتری شارژی سمعک می‌تواند تا ۵۰۰ بار شارژ شود. باتری های قابل شارژ معمولاً قیمت بیشتری نسبت به باتری های یکبار مصرف دارند، اما با توجه به اینکه باتری های شارژی عمر طولانی تری دارند در نتیجه، در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه می‌شوند.

آیا می‌توان به جای باتری شارژی سمعک از باتری یکبار مصرف استفاه کرد؟

باید به این نکته توجه کرد که یک عامل مهم در باتری های سمعک میزان ولتاژ تولیدی این باتری ها می‌باشد. معمولا سمعک ها به شکلی طراحی می‌شوند که برای عملکرد مناسب به ولتاژی بین ۱ تا ۱.۶ ولت نیاز داشته دارند. از بین انواع باتری های ذکر شده مدل NiMH میتواند این میزان ولتاژ را فراهم کند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که این نوع باتری شارژی دو نقطه ضعف عمده دارد:

۱- چگالی انرژی این نوع باتری پایین است، بعنوان مثال نسبت به یک باتری Zinc-Air هم اندازه خود توانایی نگهداری شارژ کمتری دارد.

۲- با هر بار شارژ شدن این باتری خواهیم دید که ظرفیت نگهداری شارژ این باتری کاهش می‌یابد.

با توجه به توضیحات ذکر شده می‌توان گفت که در برخی از سمعک های شارژی می‌توان بجای باتری شارژی سمعک از باتری های یکبار مصرف سمعک  برای شارژ شدن سمعک استفاده کرد. البته امروزه در اکثر سمعک های شارژی این امکان وجود ندارد در نتیجه ما نیز توصیه می‌کنیم که در سمعک های شارژی از باتری های یکبار مصرف استفاده نکنید. در پاسخ به این سوال باید گفت که امروزه شرکت های تولید کننده سمعک، در تولید سمعک های شارژی خود معمولا محل قرارگیری باتری را در حالت پلمپ طراحی می‌کنند که به راحتی درب باتری سمعک به راحتی باز نشود.

این امر به این خاطر است که توصیه می‌شود تعویض باتری شارژی سمعک توسط متخصص شنوایی شناس و یا شرکت انجام شود و خود کاربر سمعک این کار را انجام ندهد. پس بخاطر داشته باشید در صورتی که سمعک شما شارژی است در صورت نیاز به تعویض باتری خودتان این کار را انجام ندهید و به یک کلینیک شنوایی مراجعه کنید و بخواهید اینکار را برایتان انجام دهند.

افراد استفاده کننده از سمعک به خوبی می‌دانند که یکی از مهم ترین عوامل در حفظ عملکرد صحیح این وسیله داشتن منبع شارژ قابل اعتماد است. باتری های سمعک قابل شارژ در سال های اخیر به یک گزینه محبوب و قابل اعتماد تبدیل شده اند، و این امر موجب شده که این باتری ها بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

سمعک شارژی
سمعک شارژی اتیکن

نگاهی کوتاه به سمعک  های شارژی

سمعک های شارژی تقریبا در سال ۲۰۱۶ با ارائه نسل جدیدی از سمعک های شارژی توسط دو کمپانی پیشرو در این زمینه بنام های signia و phonak مورد توجه قرار گرفتند. تا سال ۲۰۲۰ با ایجاد فن آوری های بهینه در این سمعک ها دیده شد که افراد بیشتری تمایل به استفاده از این مدل سمعک دارند.   به طوری که در سال ۲۰۲۱ از هر ۵ سمعک فروخته شده در استایل های BTE و RIC در ایالات متحده امریکا ۴ سمعک شارژی بودند.

می‌توان گفت سال ۲۰۲۳ ، سالی بود که سمعک های شارژی بازار سمعک را در اختیار گرفتند و تعداد زیادی از فروش سمعک در این سال به این مدل سمعک ها اختصاص داده شد. می‌توانیم یکی از دلایل این موضوع را نسل جدید باتری های شارژی سمعک در شارژ شدن سمعک بدانیم که نسبت به نسل های قبل تر کارایی و طول عمر بهتری دارند.

مزیت های سمعک های شارژی

به طور کلی می‌توان چند مزیت عمده را برای سمعک های شارژی در نظر گرفت که عبارت اند از:

   ۱- مدیریت کردن سمعک

سمعک ها معمولا وسایل الکترونیکی بسیار ظریف و کوچکی هستند تا بتوانند ظاهر زیبا و شکیلی داشته باشند، اما ممکن است که این امر برای برخی از افراد برای مثال کودکان و افراد مسن مشکل ساز باشد چرا که کار کردن با وسایل ریز احتمالا برای این رده های سنی کمی‌سخت تر است. اما در سمعک های شارژی از باتری های قابل شارژ لیتیوم-یون استفاده می‌شود. همه تولیدکنندگان جهانی سمعک اکنون سمعک های قابل شارژ لیتیوم-یون را ارائه می‌دهند. آنها از همان فناوری موجود در تلفن همراه شما و صدها محصول مصرفی قابل شارژ دیگر استفاده می‌کنند.

باتری های قابل شارژ امروزی می‌توانند بیش از یک روز کامل برای سمعک‌ها انرژی تولید کنند، حتی اگر به دستگاه‌های بلوتوث دار متصل باشند. افراد استفاده کننده از سمعک های شارژی عموماً به اکثر این سمعک ها امتیاز بالایی برای عملکرد و سهولت استفاده داده اند. یکی از مزیت های استفاده از باتری های شارژی سمعک این است که دیگر نیازی به در باتری در سمعک ها وجود ندارد و باتری های لیتیوم یونی در جعبه های سمعک مهر و موم شده اند.

این یک مزیت برای کاربرانی است که لرزش دست دارند و در انجام کارهای ظریف مانند تعویض باتری سمعک مشکل دارند، چراکه دیگر نیازی به تعویض باتری سمعک ندارند. از طرفی باتری های مهر و موم شده محافظت بهتری در برابر رطوبت و آلودگی برای سمعک ایجاد می‌کنند.

۲-هزینه سمعک های شارژی

درست است که سمعک شارژی نسبت به سمعک هم رده خود که غیرشارژی است در ابتدا هزینه بیشتری برای مصرف کننده در شارژ شدن سمعک دارد و گرانتر است اما با نگاه طولانی مدت به این موضوع می‌توان دید که هزینه ای که مصرف کننده برای خرید باتری صرف می‌کند می‌تواند زیاد باشد. اما فرد کم شنوایی که از سمعک شارژی استفاده می‌کند نیازی به هزینه برای خرید باتری ندارد و صرفا نیاز است که سمعک خود را به شارژر متصل کند. با نگاه طوانی مدت و چند ساله به این موضوع خواهیم دید که از این نر سمعک شارژی مقرون به صرفه است.

انواع سمعک های شارژی
سمعک های شارژی فوناک

۳-مشکلات محیط زیستی سمعک های شارژی

باتری های مورد استفاده برای سمعک های شارژی سایز کوچکتری نسبت به باتری های یکبار مصرف دارد و از طرفی یک روکش محافظ دار روی این باتری ها قرار داده شده است تا هنگام رهاسازی در طبیعت کمترین میزان خطر را برای محیط زیست داشته باشد. اگر شما از افرادی هستید که این قضیه برای شما اهمیت دارد پس میتوان گفت این نوع سمعک میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

۴-نگهداری شارژ بیشتر

سمعک های قدیمی‌تر شارژی معمولا نیاز داشتند که در طول روز مجددا شارژ شوند و کاربران نمیتوانستد با یک باز شارژ به راحتی یک روز کامل از سمعک استفاده کننده و این موضوع معضل بزرگی بود. در سمعک های شارژی امروزی و جدید تر با یک بار شارژ سمعک کاربر به راحتی می‌تواند یک شبانه روز از سمعک استفاده کند و شب هنگام خواب سمعک را به شارژ بزند. البته بهبود نگهداری شارژ در سمعک های جدید فقط به اینجام ختم نشده است و بعضی از سمعک های شارژی، شارژی دارند که نقش پاور بانک را بازی می‌کند و با یک بار شارژ، این شارژر می‌تواند سه بار سمعک را کاملا شارژ کند.

نکته مثبت دیگری که وجود دارد این است که اگر سمعک های شارژی به صورت طولانی مدت در شارژ برای شارژ شدن سمعک بمانند٬ خراب نمی‌شوند پس با خیا راحت میتوانید شب هنگام خواب سمعک را به شارژر متصل کنید و تا صبح اجازه دهید که شارژ شود.

۵-سهولت حمل

افرادی که سمعک یر شارژی دارند باید دقت داشته باشند که همیشه تعدادی باتری همراه خود داشته باشند تا در صورتی که باتری سمعک تمام شد بتوانند باتری آن را عوض کنند، این مورد برای کاربران سمعک شارژی بر طرف شده است. البته همانطور که گفته شده بعضی از سمعک های شارژی ، شارژی دارند که بسیار کوچک است و به راحتی در جیب جا می‌شود و می‌تواند سمعک را برای سه بار بصورت کامل شارژ کند.

این مورد کمک میکند تا کاربر استفاده کننده از سمعک هنگامی‌که به مسافرت می‌رود یا در محیطی قرار میگیرد که دسترسی به برق ندارد هم با شارژر سمعک مجدد سمعک را شارژ کند هم با یک پاور بانک مجزا میتواند شارژ سمعک خود را تامین کند. موارد گفته شده در بالا از مزیت های سمعک های شارژی می‌باشد، البته باید دقت داشت که سمعک های شارژی و غیر شارژی مزیت ها و گاهی معایب مربوط به خود را دارند. برای اینکه بدانید کدام سمعک بهترین گزینه برای شماست توصیه می‌کنیم از یک شنوایی شناس نظر بخواهید و از ایشان مشورت بگیرید تا بهترین گزینه برای شما انتخاب شود.

سوالات متداول

۱-سمعک شارژی گرانتر است یا سمعک های غیرشارژی؟

دقت داشته باشید که سمعک های شارژی در همه رده های تکنولوژی تولید نمی‌شوند و صرفا رده های بالای تکنولوژی در برند های مختلف تولید کننده سمعک مدل های شارژی را دارند این در حالی است که سمعک های غیر شارژی میتوانند دارای همه رده های تکنولوژی باشند. در نتیجه معمولا کاربران میتوانند سمعک غیر شارژی را با قیمت مناسب تر از سمعک های شارژی تهیه کنند. این در حالی است که حتی در یک سطح تکنولوژی سمعک غیر شارژی نسبت به سمعک شارژی کمی‌ارزانتر است و این به این دلیل است که شما در هنگام خرید هزینه شارژ شدن سمعک را نیز پرداخت می‌کنید.

۲-سمعک شارژی با یکبار شارژ چقدر می‌تواند کار کند؟

امروزه سمعک های شارژی با یک بار شارژ میتوانند یک روز کامل کار کنند. پس شما با یک شارژ میتوانید تمام طول روز از سمعکتان استفاده کنید بدون اینکه نگران تمام شدن شارژ سمعک خود باشید.

۳-آیا باتری سمعک های شارژی مانند باتری تلفن های همراه پس از مدتی خراب می‌شود؟

یکی از نکات منفی که می‌توان در رابطه با سمعک های شارژی بیان کرد این مورد است که مانند بقیه وسایل شارژی بعد از مدتی باتری ضعیف می‌شود، مثال بارز آن هم تلفن های همراه است که مدتی پس از استفاده نگهداری شارژ آنها کاهش می‌یابد. در سمعک های شارژی معمولا در اوایل استفاده این سمعک ها با یک بار شارژ می توانند تا ۳۰ ساعت شارژ نگه دارند اما پس از چند ماه استفاده میبینیم که این تعداد ساعت کاهش می‌یابد.

باتری های سمعک استاندارد بسته به نوع سمعک، نوع و ظرفیت باتری، تعداد دفعات استفاده از سمعک و میزان استفاده از قابلیت های خاص سمعک توسط شما، بین ۳ تا ۲۲ روز دوام می آورند. این اعداد تقریبی هستند و ما دقیقا نمی دانیم مصرف باتری برای سمعک هر فرد چگونه خواهد شد. وقتی صدای بوق هشدار را می شنوید یا زمانیکه حس می کنید صدای سمعک دچار اختلال شده است، احتمالا نشان می دهد که باید باتری را عوض کنید. اما همیشه ممکن است بخواهید راه حلی برای کاهش مصرف باتری و افزایش دوام آن بیابید. مطالعه این متن می تواند تا حدودی به شما کمک کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات