معرفی بهترین نرم افزار برای سمعک

معرفی بهترین نرم افزار برای سمعک

تصویر شاخص بهترین نرم افزار برای سمعک

فهرست مطالب

امروزه در تمامی سیستم عامل‌ها نرم افزار برای سمعک توسعه داده شده است. کم شنوایی یک بیماری شناخته شده در سطح دنیا به حساب می‌آید که بسیاری از افراد نیز با آن زندگی می‌کنند. این بیماری می‌تواند به علت کهولت سن، مشکلات ژنتیکی، یا آسیب دیدگی پرده گوش بر اساس حوادث، اتفاق می‌افتد. از همین رو پزشکان دنبال روش‌های درمانی موثر، برای این مشکل می‌گردند.

یکی از این روش‌های درمانی استفاده از سمعک است. اما این بیماری در تمام اطراف به صورت متفاوت ظاهر می شود. به شکلی که هر فرد مبتلا به بیماری کم شنوایی به طور کامل و یا کم شنوایی یک طرفه  به شرایط و روند درمانی خاص و مخصوص به خود نیاز دارد. به همین دلیل سمعک‌ها نیاز به تنظیم و برنامه ریزی بر اساس بیمار پیدا می‌کنند. در این مقاله از مجله دانیال کلینیک می‌خواهیم به چگونگی تنظیم سمعک‌ها بپردازیم و سپس چند نرم افزار برای سمعک را معرفی کنیم.

بهترین نرم افزار برای سمعک

شنوایی شناس‌ها چگونه سمعک را نتطیم می‌کنند؟

به طور کلی پزشکان شنوایی شناس با روش‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی این کار را انجام می‌دهند. در ادامه بعضی از این روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

  1. صدای فراگیر: در این روش با شبیه سازی صداهای محیط در روزمره مانند: ترافیک، جمعیت، ماشین‌ها و غیره اقدام به تنظیم سمعک شما می‌کنند. شنوایی شناس با استفاده از روش صدای فراگیر، می‌تواند در حین تنظیم سمعک سیستم نویزگیر را بر اساس باز خوردهای مستقیم شما راه اندازی کند.
  2. میکروفن های کاوشگر گوش: این وسایل برای تنظیم صداهایی که با قرار گرفتن سمعک به پرده گوش شما می‌رسد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین مسئله باعث تنظیم دقیق و سریع‌تر سمعک‌ها نیز می‌شود.
  3. نقشه بردار گفتار (VSM): این وسیله برای مشخص کردن میزان تقویت لازم بر روی صدا‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش میزان تقویت مشخص و سپس با تنظیمات سمعک آماده استفاده می‌شود.

به طور کلی این تنظیمات بر روی المان‌هایی مانند: کاهش نویز، صدا، سطوح شدت، حداکثر توان خروجی و موارد دیگر صورت می‌گیرد. به دلیل کاهش شدت شنوایی، بهم ریختگی تنطیمات و یا نیاز فرد به دلایل مختلف، امکان تنظیم مجدد سمعک‌ها وجود دارد.

نمونه ای از نرم افزار سمعک

آیا تنظیم سمعک توسط خود فرد ممکن است؟

امکان تظیم سمعک بدون مراجعه به پزشک، وجود دارد. اگر شما با تکنولوژی میانه خوبی دارید می‌توانید با تلفن‌های همراه و یا یک رایانه با نصب نرم افزار برای سمعک خود اقدام به تنظیم آن بکنید. این کار باعث می‌شود در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و هر زمانی که نیاز به تقویت سمعک خود پیدا کردید، دست به کار شوید. البته توجه کنید که برای این کار نیاز به مطالعه و یادگیری نرم افزارها دارید. در غیر این صورت بهتر است برای تعمیر سمعک و یا تنظیم آن به شنوایی سنج خود و یا جایی که اقدام به خرید سمعک کردید مراجعه کنید.

امروزه تعداد بسیار زیادی نرم افزار برای سمعک توسعه یافته است. شما می توانید بر روی رایانه های شخصی و حتی تلفن های هوشمند{هم اندروی هم آی او اس} از این نرم افزارها استفاده بکنید. نرم افزارهای گوشی‌ها رابط کاربری راحت‌تری دارند، اما نتایج آنها ممکن است با برنامه‌های مخصوص کامپوترها برابری نکند.

به طور کلی پیشنهاد می‌شود در صورت نداشتن تجربه و دانش کافی دست به انجام این کار نزنید. در ادامه به معرفی بعضی از این نرم افزارها می‌پردازیم.

نمونه ای از نرم افزار برای سمعک

اندروید و آی او اس

برندهای تولید کننده مناسب ترین نرم افزار برای سمعک‌های تولیدی خود را هر ساله با اپدیت ها و بروزرسانی ها جدید ارائه می دهند که چه در اندروید و چه در آِ او اس این نرم افزارها قابلیت استفاده دارند.

My Lively

این برنامه توسط یک شرکت تولید سمعک توسعه یافته است. شما با کمک این نرم افزار می‌توانید تماس‌ها و موسیقی‌های روی گوشی خود را در سمعک هوشمند خود  پخش و میزان صدای آن را تنظیم کنید. با (My Lively) می‌توانید سمعک‌های گم شده خود را پیدا کنید. همچنین قابلیت‌های تنظیم در این برنامه بسیار بالا می‌باشد. شما می‌توانید برای یک محل یا یک کار خواص تنظیماتی را در نظر بگیرید.

برای مثال می‌توانید برای شرایط سینما، سمعک خود را تنظیم کنید. این برنامه هم برای اندروید هم برای آی او اس در دسترس قرار دارد.

Eargo

ارگو نام یک نرم افزار برای سمعک است که به تکنولوژی‌ها و آینده نگری خود معروف هستند. شما در این برنامه می‌توانید برای شرایط خاص از تنظیمات پیش فرض استفاده کنید. برای مثال اگر یک جلسه کاری در رستوران دارید می‌توانید صدای محیط را ایزوله، و آواها و پچ پچ‌های مزاحم را حذف کنید. این نرم افزار امکان تنظیم فرکانس را نیز به شما می‌دهد. همچنین پشتیبانی ۲۴ ساعته (Eargo) از نکات بسیار مثبت آن به حساب می آید. این برنامه هم برای اندروید هم برای آی او اس در دسترس قرار دارد.

Phonak

این برند یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های صنعت سمعک به حساب می‌آید. برنامه آنها تنظیم دو گوشی، کنترل میکروفن، موسیقی و تماس‌ها را امکان پذیر می‌کند. این نرم افزار از پشتیبانی ۲۴ ساعته پشتیبانی نمی‌کند. به طور کلی نرم افزار کنترل (Phonak) کارهای اولیه تنظیم سمعک را ارائه می‌دهد. این برنامه هم برای اندروید هم برای آی او اس در دسترس قرار دارد و می‌تواند مناسب‌ترین نرم افزار برای سمعک باشد.

Smart 3D Resound

یک نرم افزار برای سمعک است که امکانات بسیار زیادی دارد. این نرم افزار به غیر از آپشن‌های برنامه‌های قبل، می‌تواند مقدار باطری باقی مانده سمعک شما را نیز نشان دهد. همچنین با قابلیت وزوز می‌توانید سطح نویزهای سفید یا صدای طبیعت را کنترل و تنظیم بکنید. این یک امتیاز ویژه برای افرادی که به آرامش توجه ویژه‌ای دارند، به حساب می‌آید. این نرم افزار برای اندروید و آی او اس در دسترس است.

Miracle-Ear ویژه آی او اس

این نرم افزار فقط بر روی سیستم عامل آی او اس موجود است. (Miracle-Ear)، داده‌ها را در طول استفاده ذخیره می‌کند. متخصص شنوایی با در اختیار داشتن آنها می‌تواند تنظیمات دقیقی را بر روی سمعک شما انجام دهد. تنظیمات اولیه و میکروفن از راه دور از امکانات دیگر این برنامه به حساب می‌آید.

Signia Touch Control ویژه اندروید

یک نرم افزار برای سمعک است که فقط بر روی سیستم عامل اندروید در دسترس قرار دارد. این برنامه به دلیل:

  • طراحی ساده
  • جابجایی میان تنظیمات
  • سادگی تنظیم سمعک
  • توانایی ایجاد تعادل صوتی
  • قابلیت وزوز
  • اعلام وضعیت باطری
  • و تنظیم فاصله و جهت میکروفن

 بسیار محبوب و پر استفاده است. برای استفاده از این نرم افزار نیاز به نسخه اندروید ۴ به بالا دارید.

جمع بندی

پیشرفت تکنولوژی موجب شد که سمعک‌هایی با بهترین کیفیت توسط برندهای مطرحی که در زمینه پزشکی سرامد و معروف هستند در جهان تولید شوند و مشکل شنوایی هزاران نفر در دنیا را حل کند. به تبع آن نیز برای کارایی بهتر این سمعک‌ها که بیشتر از نوع هوشمند بوده است نرم افزارهای بسیاری ساخته و توسعه داده شد تا افراد کم شنوا و ناشنوا بتوانند از تمامی قابلیت‌های سمعک‌های خود استفاده کنند.

پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از استفاده از نرم افزار برای سمعک خود  با شنوایی شناس مشورت کنید. در صورت تنظیم اشتباه باید نزد متخصص شنوایی بروید. استفاده از نرم افزارها باعث کاهش هزینه و وقت می‌شود. البته باید توجه کرد که این کار نیاز به آموزش و اطلاعات نیز دارد. در مورد سمعک کودکان هم نرم افزارهای مختلف مشخصی وجود دارد که هرکدام می‌تواند قابلیت‌های فراوانی را برای  درمان کم شنوایی در  کودکان شما ارائه دهد.پس برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کلینیک دانیال تماس بگیرید.

این مطلب زیر نظردکتر سید محمدرضا تقوی کاندیدای دکتری تخصصی شنوایی و تعادل دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیریت مرکز ارزیابی شنوایی دانیال نوشته شده است.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال

منبع: hearforyouri

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات