بهترین سمعک هوشمند برای کم شنوایان و ناشنوایان

بهترین سمعک هوشمند برای کم شنوایان و ناشنوایان

فهرست مطالب

سمعک وسیله‌ای کوچک و الکترونیکی است که به جبران (اما نه درمان) کم شنوایی خفیف تا عمیق کمک می‌کند. سمعک‌های هوشمند جدیدترین‌ها هستند و در مدل‌ها و اندازه‌های متنوعی عرضه می‌شوند و وجود همین تکنولوژی‌ها در برخی سمعک‌ها است که افراد به دنبال تهیه بهترین سمعک هوشمند هستند.

این تجهیزات برای افراد در هر سنی که با کم شنوایی دست و پنجه نرم می‌کنند، استفاده شوند. سمعک‌ها دستگاه‌های پزشکی هستند که توسط متخصصان شنوایی شناس دارای مجوز دولتی فروخته می‌شوند (شنوایی شناسان معمولا بیشترین آموزش را با آنها دارند).

تعداد انگشت شماری از تولیدکنندگان بر بازار تسلط دارند و صدها نوع سمعک با اجزای مختلف و سطوح فناوری متفاوت تولید می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین سمعک هوشمند بپردزیم.

سمعک معمولا حاوی یک میکروفون، تقویت کننده و بلندگو است. میکروفون امواج صوتی را می‌گیرد و آنها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند که سپس توسط تقویت کننده پردازش و تقویت می‌شود.

این سیگنال‌ها سپس به بلندگو ارسال می‌شوند، که آن‌ها را دوباره به امواج صوتی تبدیل می‌کند و صدای بلندتر و واضح‌تری را برای کاربر ایجاد می‌کند. این روش تقویت صدا می‌تواند به بهبود شنوایی فرد و درک گفتار دیگران کمک کند.

حال همین سمعک‌ها دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به پیشرفت‌هایی که علم پزشکی در این زمینه داشته داست از گذشته تا به امروزه افرادی که دچار مشکلات شنوایی هستند برای درمان کم شنوایی خود از سمعک‌های انالوگ تا سمعک هوشمند و وایرلس استفاده کرده‌اند.

همین سمعک‌های هوشمند نیز انواع مختلفی دارند و در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین سمعک هوشمند آشنا کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را در زمینه خرید سمعک داشته باشید.

سمعک هوشمند چیست؟

سمعک‌ها از نظر طراحی و قابلیت استفاده بسیار پیشرفت کرده‌اند. سمعک‌های هوشمند (smart hearing aids) محبوب‌ترین و موثرترین گزینه درمانی برای هر نوع کم شنوایی هستند زیرا عملکرد خودکار را ارائه می‌دهند. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا به طور طبیعی با محیط خود تعامل داشته باشند در حالی که الگوریتم‌های دستگاه صدای مورد نظر را در زمان واقعی تقویت می‌کند. با سمعک‌های هوشمند، می‌توانید به راحتی همه دستگاه‌های خود را همگام‌سازی کنید (خواه تلفن هوشمند، تبلت یا حتی تلویزیون هوشمندتان) و به راحتی بین منابع صوتی و بدون از بین بردن کیفیت صدا حرکت کنید. به‌علاوه، طراحی سمعک شیک‌تر و مدرن‌تر شده است، بنابراین نیازی نیست نگران برخورد با مدل‌های نامتناسب باشید. شما می‌توانید با زندگی خود به جلو حرکت کنید و بهتر از همیشه بشنوید.

قابلیت‌های اپلیکیشن‌های سمعک هوشمند

بخشی از چیزی که این اتصال بی‌سیم را بسیار باورنکردنی می‌کند، وجود یک اپلیکیشن برای سمعک  شما به منظور سهولت استفاده همراه با سمعک پیشرفته شما است. در بیشتر موارد، می‌توانید اپلیکیشنی را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید که به شما امکان می‌دهد صدا را تنظیم کنید یا تنظیمات سمعک خود را تغییر دهید. می‌توانید بسته به محیطی که در آن هستید یک تجربه شنیداری سفارشی ایجاد کنید، همه اینها با لمس ساده و نامحسوس صفحه نمایش تلفن خودتان خواهد بود.

تصویر تلفن همراه و سمعک

قابلیت‌های بی سیم با بلوتوث

ویژگی‌های بی‌سیم یک سمعک وایرلس همچنین برای بهبود توانایی شنوایی شما و سهولت برقراری ارتباط با دیگران کار می‌کنند. بسیاری از سمعک‌ها می‌توانند از طریق فناوری بلوتوث به تلفن شما متصل شوند تا مکالمات واضح و شفافی را ارائه دهند. با پخش مستقیم به سمعک‌های خود، نیاز به بازخورد یا درخواست از افراد برای تکرار گفته‌شان را از بین می‌برید. سایر فعالیت‌های صوتی مانند لذت بردن از پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی، گوش دادن به موسیقی و موارد دیگر نیز می‌توانند مستقیما در سمعک‌های شما پخش شوند و به شما این امکان را می‌دهند که یک بار دیگر از سرگرمی‌های مورد علاقه خود لذت ببرید.

ویژگی‌های سمعک هوشمند

سمعک‌های هوشمند دارای قابلیت‌های زیر هستند:

  • جریان بلوتوث. صدا را مستقیماً از یک دستگاه بلوتوث سازگار مانند رایانه، تلفن هوشمند، استریو یا تلویزیون پخش می‌کند.
  • تشخیص سقوط. برخی از سمعک‌های با فناوری پیشرفته می‌توانند تشخیص دهند که آیا استفاده‌کننده از ساعت‌های هوشمند سقوط کرده است یا خیر. سپس به صورت بی‌سیم به تلفن هوشمند کاربر متصل می شوند تا با اورژانس تماس بگیرند.
  • ردیاب تناسب اندام. به جای استفاده از یک مانیتور ضربان قلب جداگانه، گام شمار یا ساعت هوشمند، سمعک می تواند حرکت و ضربان قلب کاربر را ردیابی کند.
  • جهت دهی بهبود یافته. سمعک‌هایی که در هر دو گوش استفاده می‌شوند می‌توانند جهتی را که صدا از آن می‌آید به طور خودکار تشخیص دهد و صداهای جهات دیگر را کاهش داده یا حذف کند.
  • کاهش اندازه.
  • باطری‌های قابل شارژ. یکی از پرتقاضاترین ویژگی‌ها، سمعک‌ها را بیشتر شبیه هدفون‌های بی‌سیم می‌کند.

هزینه سمعک هوشمند

قیمت سمعک‌ها  بر اساس عوامل مختلفی است، بنابراین هزینه سمعک می‌تواند متغیر باشد. معیارهایی که می‌توانند بر قیمت سمعک تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • سطح فناوری
  • امکانات
  • مدل سمعک
  • اندازه

از نظر سمعک واقعا هیچ گزینه‌ای برای همه وجود ندارد، بنابراین تعیین هزینه ثابتی که برای همه صدق می‌کند آسان نیست، زیرا خرید سمعکی که آنچه را که از نظر مدل نیاز دارید به شما ارائه می‌دهد مهم است. قابلیت استفاده و ویژگی‌ها نیز اهمیت دارد تا بتوانید بیشترین سود شخصی را از سرمایه گذاری خود ببرید. سمعک می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد اگر گزینه‌ای را انتخاب کنید که برای شما در درازمدت بهترین کارایی را دارد.

تصویر فردی در حال استفاده از بهترین سمعک هوشمند

کدام سمعک برای شما مناسب است؟

با فهرستی که این روزها در حال رشد است، انتخاب بهترین سمعک برای نیازهای شما می‌تواند دلهره آور به نظر برسد. عوامل بسیاری بهترین مدل سمعک را برای شما تعیین می‌کنند، از جمله توانایی شنوایی منحصر به فرد، الزامات سبک زندگی، بودجه، و ترجیحات برای ویژگی‌های خاص و مدل‌های سمعک می‌توانید اطمینان داشته باشید که شنوایی شناس تان در ساختن این فرآیند آسان و ساده متخصص است تا بتوانید سمعکی را پیدا کنید که مناسب شما باشد.

اولین قدم برای یافتن بهترین سمعک هوشمند  مناسب برای شما با ارزیابی شنوایی همراه است که به شنوایی شناس امکان می‌دهد دقیقا مشخص کند که کدام ویژگی برای شما بهترین کارایی را دارد. اگر مشخص شد که از سمعک بهره مند خواهید شد، همه گزینه‌های شما با جزئیات با شما در میان گذاشته می‌شود، بنابراین با تصمیم خود احساس راحتی می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سمعک‌های مدرن و نحوه قرار گرفتن آنها در زندگی شما، لطفا با شنوایی شناس خود در ارتباط باشید.

همچنین بخوانید:سمعک نامرئی

تصویر سمعک هوشمند

بهترین سمعک هوشمند

تولید کنندگان بزرگی که امروزه اقدام به تولید انواع سمعک‌ها می‌توانند هر کدام بهترین با تکنولوژی و قابلیت‌هایی که برای سمعک‌های خود در نظر گرفته‌اند آنها را تبدیل به بهترین سمعک هوشمند کرده است که در ادامه به معرفی چندین مدل از این سمعک‌ها پرداخته‌ایم.

Paradise P90RL شرکت فوناک

فوناک پیشرو همیشگی در دنیای فناوری سمعک، محصول استثنایی دیگری را در Paradise P90RL ایجاد کرده است. مهمتر از همه، P90s کیفیت صدا را ارائه می‌دهد. بیماران می‌گویند که صدای این سمعک ​​شفاف و واضح است، در حالی که کیفیت طبیعی خود را حفظ می‌کند. علاوه بر این، اساسا تمام ویژگی‌های دیگری را که در سمعک می‌خواهید، دارد: باتری قابل شارژ که در تمام طول روز دوام می‌آورد، تناسب راحت و محتاطانه، پخش جریانی بلوتوث برای تماس‌های تلفنی و موسیقی/رسانه، اپلیکیشنی برای تنظیم صدا، گزینه برای تله کویل، عایق رطوبتی، و مجموعه‌ای از لوازم جانبی. قابل اعتماد و محکم است و به ندرت نیاز به تعمیر دارد.

در اکثر کلینیک ها، برنامه نویسی، تنظیم دقیق، و کلیه خدمات شنوایی شناسی مرتبط با سمعک، حداقل برای مدت زمان ضمانت، در قیمت گنجانده می شود. شما از مزایای مراقبت حضوری که هر شنوایی شناس با کیفیتی باید انجام دهد، بهره مند می شوید. این تأیید می‌کند که خروجی سمعک برای شنوایی شما شخصی‌سازی شده است و می‌توانید بهترین عملکرد را از این Paradise P90RL های عالی دریافت کنید.

درباره ادیومتری شنوایی سنجی بیشتر بدانید.

More 1 R شرکت اتیکن

جدیدترین محصول اتیکن که جزو بهترین سمعک هوشمند نیز می باشد، More 1 R، یک گزینه بسیار خوب برای سال ها استفاده از سمعک می باشد. اتیکن و فوناک رتبه‌های برتر را داشته اند. کیفیت صدای اتیکن More 1 عالی است، اگرچه شاید کمی واضح تر از فوناک باشد. اتیکن نیز دارای بسیاری از ویژگی ها و عملکردهای عالی است: باتری قابل شارژ، پخش جریانی بلوتوث، تناسب راحت، قابلیت اطمینان و برنامه ای برای کنترل صدا. اتیکن More 1 همچنین با مراقبت حضوری و تمام مزایای آن ارائه می شود. نمرات بالایی می گیرد و برای اکثر افرادی که کم شنوایی مرتبط با سن دارند گزینه بسیار خوبی است.

Styletto X سیگنیا

سمعک‌های Styletto X نسل سوم سیگنیا در خط تولید Styletto هستند. با هدف بسته بندی جدیدترین فناوری شنوایی در طراحی شیک و باریک، ظاهر، احساس و عملکرد آنها با “موز بزرگ بژ” سنتی فاصله زیادی دارد که همه ما از آن متنفریم! با وجود تعدادی کاستی، طراحی جدید، قاب شارژ اپل ایرپاد مانند و قابلیت سفارشی‌سازی موسیقی آن را به گزینه‌ای فوق‌العاده برای هر کسی که به دنبال بهترین سمعک هوشمند  قابل حمل و مدرن است تبدیل می‌کند. قابل شارژ بودن، پخش جریانی، شخصی سازی موسیقی و… از جمله ویژگی های این سمعک پیشرفته است.

برنامه Signia برای iPhone و Android در دسترس است و به شما امکان می دهد تنظیماتی مانند میزان صدا، تغییر برنامه، جهت و تعادل صدا را کنترل کنید. Signia همچنین اخیرا برنامه خود را با حالت ماسک جدید و Signia Assistant به‌روزرسانی کرده است تا در طول همه‌گیری COVID-19 کمک بیشتری ارائه دهد. سمعک‌ها را می‌توان با یا بدون اتصال بلوتوث کنترل کرد، اما حالت ماسک جدید و دستیار سیگنیا فقط در صورت استفاده از بلوتوث در دسترس هستند. یکی از مزایای این سیستم برنامه این است که تقریبا هر دستگاه آیفون یا اندروید می تواند دستگاه های سیگنیا را کنترل کند.

Lyric فوناک

Lyric یک سمعک واقعا منحصر به فرد است. برخلاف سمعک‌های معمولی که هر شب برداشته می‌شوند، Lyric به مدت ۲۴ ساعت شبانه‌روز در مجرای گوش باقی می‌ماند. می توان با آنها در گوش خود دوش گرفت و خوابید. در پایان دوره دو ماهه، شنوایی شناس آنها را برمی دارد، دور می اندازد و دو دستگاه کاملا جدید را وارد می کند.

برخلاف سمعک‌های معمولی که برای ۴ تا ۶ سال خریداری و استفاده می‌شوند، با Lyric شما هزینه اشتراک سالانه را پرداخت می‌کنید. سمعک های Lyric بسیار گران هستند، به طور سالانه آنها مطمئنا گران ترین سمعک موجود در بازار هستند. همانطور که گفته شد، سهولت استفاده و کیفیت صدا در درجه دوم قرار دارند (Lyric به دلیل قرار دادن عمیق آن از اثر انسداد باس سنگین سایر سمعک های داخل گوش رنج نمی برد). بیماران با این سمعک در بین سایر کاربران سمعک، رضایت بیشتری دارند. آنها پخش جریانی بلوتوث، برنامه، تله کویل یا چندین ویژگی پیچیده دیگر ندارند. اما ترکیب نامرئی، راحتی و صدای فوق العاده شفاف آن را تبدیل به بهترین سمعک هوشمند در بازار کرده است.

Paradise P30R فوناک

در لیست بهترین سمعک هوشمند یکی از مدل های برند سمعک سوئیسی فوناک قرار دارد که بر روی همان تراشه کامپیوتری Phonak P90 ساخته شده است، ارزان‌ترین تراشه در خانواده Paradise است. اگرچه برخی از ویژگی های معنی دار را رها می کنید، اما این سمعک هنوز هم سمعک بسیار محکمی است و تقریبا نصف P90 قیمت دارد. اگر می خواهید یک تجربه بالینی سنتی و حضوری با هزینه کمتر، با دستگاهی از یک سازنده سمعک برتر داشته باشید، این سمعک گزینه خوبی است.

نسبت به P90s، P30 دارای همان فرم فاکتور، باتری قابل شارژ، پخش جریانی بلوتوث، تله کویل، لوازم جانبی و برنامه است و آن را تبدیل به بهترین سمعک هوشمند کرده است  شما همان مراقبت های حضوری را از شنوایی شناس از جمله اندازه گیری گوش واقعی دریافت می کنید. جنبه‌هایی که شما با هم عوض می‌کنید، برخی از ویژگی‌های الگوریتم پردازش صدا هستند که ممکن است وضوح کلی صدا را در موقعیت‌های پر سر و صدا کمی کاهش دهند. به عبارت دیگر، اگر P90s با بودجه شما تناسب ندارد، عملکرد P30 به اندازه کافی نزدیک است که هنوز ارزش خرید آن را دارد. با در نظر گرفتن همه موارد، Phonak Paradise P30 یک گزینه باارزش عالی برای افرادی است که خواهان تجربه شنوایی شناسی حضوری هستند.

بهترین-سمعک-هوشمند-برای-درمان-کم-شنوایی-14

Pure Charge&Go 1AX شرکت سیگنیا

بیشتر همین موارد را می توان در مورد Pure Charge&Go 1AX نیز گفت. تراشه AX جدیدترین تراشه سیگنیا است و بسیار خوب است. به عنوان یک شرکت، سیگنیا در ارائه سمعک کم‌ هزینه بر روی همان تراشه محصولات ممتاز خود، بدون حذف ویژگی‌های کلیدی،یکی از انواع بهترین سمعم هوشمند بوده است.

مانند Phonak P30، Pure Charge&Go 1AX گزینه بسیار مناسبی برای اکثر افراد مبتلا به کم شنوایی مرتبط با سن است. این دستگاه دارای باتری قابل شارژ، برنامه ای برای کنترل صدا، پخش جریانی بلوتوث برای تماس های تلفنی و رسانه ها، طراحی شیک و از همه مهمتر کیفیت صدای خوب است. هزینه ۱AX شامل مراقبت حضوری توسط شنوایی شناس نیز می شود. در مجموع، این یک انتخاب خوب برای کسی است که می خواهد یک تجربه بالینی حضوری داشته باشد اما بودجه کمی دارد.

Insio Charge&Go AX ITC شرکت سیگنیا

این سمعک بزرگتر و قابل مشاهده تر از آن چیزی است که اکثر مردم ترجیح می‌دهند، اما دارای یک ویژگی کلیدی است که جایگاه آن را در این لیست بهترین سمعک هوشمند توجیه می‌کند: این سمعک یکی از انواع  سمعک شارژی درون گوش است که امروزه موجود است. این می تواند برای افرادی که مشکلات مهارتی دارند بسیار مهم باشد زیرا نمی توانند با باتری های کوچکی که اکثر دستگاه های سمعک داخل گوشی استفاده می کنند، کار کنند،. اندازه بزرگتر نیز کار با آن را آسان تر می کند. برای کسی که مهارت یا مشکلات بینایی دارد و می‌خواهد استقلال سمعک خود را حفظ کند و به سمعک علاقه ای ندارد، این یک انتخاب عالی است.

جمع بندی

همانطور که گفتیم این پیشرفت در تکنولوژی و فن آوری‌ها بوده است که سمعک‌ها را از آن شکل بزرگی که همه میشناختند به سمعک‌هایی بسیار کوچک تبدیل کرده که حتی دیده نمی‌شوند، سمعمک برای اقشار مختلف نیز توسط تولید کنندگان تفکیک شده است، به طور مثال سمعک کودکان  قابلیت ها و ویژگی های مختص به آنها را دارد و با سمعک هایی که توسط سالمندان استفاده می شود به طور کامل تفاوت دارد. بهترین سمعک هوشمند نیز دارای قابلیت های فراوانی هستند که در این مطلب از مجله دانیال کلینیک به معرفی و بررسی هرکدام از آنها پرداخته‌ایم.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال

سوالات متدوال

سمعک از چه قسمت هایی تشکیل شده است ؟

  • سمعک معمولا حاوی یک میکروفون، تقویت کننده و بلندگو است.

اپلیکیشن سمعک هوشمند چگونه است ؟

  • می‌توانید اپلیکیشنی را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید که به شما امکان می‌دهد صدا را تنظیم کنید یا تنظیمات سمعک خود را تغییر دهید.

ویژگی سمعک هوشمند چیست؟

  • جریان بلوتوث، تشخیص سقوط، ردیاب تناسب اندام، کاهش اندازه، باطری های قابل شارژ.

این مطلب زیر نظردکتر سید محمدرضا تقوی کاندیدای دکتری تخصصی شنوایی و تعادل دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیریت مرکز ارزیابی شنوایی دانیال نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات