علت سوت کشیدن گوش(صدای گوش) و آشنا شدن با راه‌های درمان آن

علت سوت کشیدن گوش(صدای گوش) و آشنا شدن با راه‌های درمان آن

علت-سوت-کشیدن-گوش

فهرست مطالب

در حال حاضر سبک زندگی و شیوه زندگی انسان‌‌ها از علل اصلی به وجود آمدن بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها در زندگی آن‌ها است. از آنجاییکه آلودگی صوتی بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد، بیماری‌های شنوایی و علائم کم شنوایی نیز یک جز جدانشدنی از زندگی ما خواهد بود.

کم‌شنوایی‌ها با دلایل مختلف، آسیب‌های وارده به پرده گوش، صدای گوش، عفونت‌ها و مواردی دیگر از این دست از بیماری‌های شایع این روز‌ها در سراسر جهان است. این بیماری‌ها، همگی با فرهنگ‌سازی درست و آموزش‌های راه‌های پیشگیری کاملا قابلیت جلوگیری دارند.

ما در این مقاله در کنار شما همراهان عزیز کلینیک دانیال، به یکی از شایع‌ترین مشکلات گوش یعنی سوت گوش خواهیم پرداخت. از علت‌های آن صحبت خواهیم کرد و انواع راه‌های درمان آن را نیز خدمت شما معرفی خواهیم کرد.

سوت کشیدن گوش

سوت گوش(صدای گوش) به چه معنا است؟

در ابتدا خدمت شما همراهان عزیز و گرانقدر کلینیک دانیال یک تعریف جامع و ساده از صدای گوش  ارائه می‌کنیم تا در ادامه به دلایل آن برسیم.

صدای گوش همان وزوز گوش است که ممکن است اسم هر دوی آن‌ها را بسیار شنیده باشید. این مورد یک بیماری شایع است که در آن مددجو صدایی در گوش خود می‌شنود. ممکن است این صدا دائمی باشد یا در بعضی مواقع به وجود بیاید. حتی ممکن است این صدا دائمی وجود داشته باشد اما در برخی مواقع بیشتر شود. نکته مهم در این تعریف این است که صدا وجود خارجی ندارد و غیر واقعی است.

یعنی فقط مددجو این صدا را به دلایل مختلفی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد در گوش خود می‌شنود که به این مشکل سوت گوش یا وزوز گوش می‌گوییم. این صداها می‌تواند اصواتی مانند صدای سوت، پچ پچ، جیر جیر و مواردی دیگر از این دست باشد‌. این بیماری در سنین سالمندانی بسیار زیاد است و در کل حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد مردم را طبق آمار‌های مختلف درگیر می‌کند.

دلایل سوت گوش

 یک بیماری است که یک دلیل خاص منجر به آن نمی‌شود. به بیان دیگر دلایل بسیار مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث به وجود آمدن این بیماری در افراد مختلف شوند. یکی از دلایلی که این بیماری بسیار شایع و فراگیر می‌باشد همین موضوع است. در ادامه می‌خواهیم به دلایل مهم به وجود آورنده آن بپردازیم و راجع به آن‌ها صحبت کنیم.

· کم شنوایی در ارتباط با افزایش سن

پیر گوشی یا کم‌شنوایی در سن بالا یکی از عوامل سوت گوش و صدای گوش  است. برخی از سالمندان یا دچار کم‌شنوایی‌های مختلف می‌شوند و یا اینکه تقریبا کل شنوایی خودشان را از دست می‌دهند. این موارد یعنی کم‌شنوایی یا ناشنوایی به دلیل سن بالا، می‌تواند باعث صدای گوش شود.

·  برخی داروها

داروهای مختلفی وجود دارند که مصرف آن‌ها در برخی از افراد به علت عوارضی که دارند باعث صدای گوش می‌شوند. از این داروها می‌توان به لیست زیر اشاره کرد؛

بعضی از داروهای ضدافسردگی

داروهایی چون بومتانید و لازیکس که به عنوان ادرار آور کاربرد دارند

متوتروکسات و سیسپلاتین که در دسته‌ داروهای سرطان قرار می‌گیرند

برخی آنتی بیوتیک‌ها مانند ونکومایسین و نئومایسین

آسپرین در دوزهای بالا

برخی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ( NSAID)

و مواردی دیگر از این دست که ممکن است ایجاد صدای گوش کنند‌‌.

سوت-گوش-و-صدای-گوش-

· صداهای بلند

صداهای بلند یا همان آلودگی صوتی که در ابتدای حرف‌هایمان نیز به آن اشاره کردیم، اصلی‌ترین دلیل اکثر مشکلات شنوایی در بین مردم دنیا است. سوت گوش نیز در مدت زمان طولانی، با قرار گرفتن مداوم در معرض صداهای بلند می‌تواند به وجود بیاید. به همین علت است که توصیه به استفاده از محافظ ضدصوت در مکان‌های پر سروصدا چون کارخانجات صنعتی داریم.

· عفونت گوش ها وسینوس ها

عفونت‌های مختلف می‌توانند در نقاط بدن زمینه‌ساز و علت بیماری‌های دیگر برای انسان باشند. عفونت گوش و سینوس‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. زیرا که از دیگر علل سوت گوش، عفونت‌های گوش و سینوس است. حالا این عفونت‌ها ممکن است در شرایط مختلف به وجود بیایند. مثلا ممکن است در یک بیماری مانند سرماخوردگی به وجود بیاید، ممکن است در اثر عدم رعایت بهداشت گوش به وجود بیاید و مواردی دیگر از این دست که زمینه‌ساز این بیماری در مددجویان می‌شوند.

· جمع شدن موم گوش

یکی از چیزهایی که در گوش نه تنها طبیعی است بلکه یک نیاز است که به طور طبیعی برای محافظت از گوش در سیستم شنوایی ما تولید شود، جرم یا موم گوش است. حالا چرا از آن به عنوان یکی از علل سوت گوش نام بردیم؟ زیرا به هر دلیلی این جرم گوش از حد نرمال خود بیشتر شود، آسیب‌زا خواهد بود.

مخصوصا اگر این موم زیاد شده و به مدت طولانی نیز بدون درمان در گوش باقی بماند. عفونت گوش، دستکاری کردن بیش از حد گوش، استفاده مداوم از هندزفری و مواردی دیگر عوامل زمینه‌ساز افزایش موم گوش هستند. این موم گوش که به طور غیر طبیعی زیاد شده و مجرای شنوایی را سد کرده است، از علل سوت گوش است‌.

·مفصل TMJ

این مفصل همان مفصل گیجگاهی در صورت است که متصل‌کننده استخوان فک به جمجمه است. اختلال در این مفصل نیز می‌تواند باعث ایجاد سوت گوش شود. از اختلالاتی که در مفصل TMJ ممکن است وجود داشته باشد و به آن‌‌ها می‌توانیم اشاره کنیم این موارد است؛ شکستگی، در رفتگی، بدفرمی و مواردی دیگر از این دست.

صدای-گوش

آشنا شدن با روش های تشخیص سوت گوش (صدای گوش)

سوت گوش و صدای گوش نیز مانند دیگر بیماری‌ها در علم پزشکی راه‌های مختلفی برای تشخیص دارد. در این بخش از مقاله در کنار شما همراهان عزیز کلینیک دانیال می‌خواهیم به بررسی این موارد بپردازیم.

در ابتدا ابتدایی‌ترین و اولین راه تشخیص در سوت گوش، گرفتن تاریخچه از بیماری و همچنین معاینه توسط پزشک است. معمولا در این قسمت یک تشخیص برای بیمار گذاشته می‌شود و برای اطمینان یا دست یافتن به جزئیات بیشتر سراغ تست‌ها و روش‌های تشخیصی بیشتر می‌روند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

شنوایی سنجی

تست شنوایی سنجی یا ادیومتری یکی از این راه‌های تشخیصی برای سوت گوش است. این آزمون بدین گونه است که در یک اتاق آکوستیک از طریق یک هدفون برای شما صداهایی پخش می‌شود. با توجه به فیدبکی که مددجو به ادیولوژیست می‌دهد نتایج این تست تحلیل شده و امکان تعیین شدت و فرکانس وزوز در آن وجود دارد.

تست های ازمایشگاهی

ممکن است در هنگام مراجعه به پزشک نیاز به بررسی برخی مسائل چون آزمایشات تیروئید، کم‌خونی‌، غلظت خون، سدیم و مواردی دیگر از این دست برای تایید علت صدای گوش درخواست شود.

روش های تصویربرداری

با توجه به اینکه پزشک محترم علت سوت گوش را چه چیزی تشخیص داده است و مشکل را از چه ناحیه‌ای دانسته است، روش‌های تصویربرداری می‌تواند کمک کننده ‌باشد. مثلا در مشکلات مفصل TMJ سی‌تی‌اسکن و یا MRI ممکن است که درخواست شود.

سوت-کشیدن-گوش

روش های اصلی درمان سوت گوش

سوت گوش بیماری است که درمان آن بسته به علت و میزان اثر آن است. یعنی درمان سوت گوش برای کسی که سن بالایی داشته و دچار کم‌شنوایی شده است، با شخصی که علت سوت گوش در وی افزایش بیش از حد موم طبیعی گوش یا عفونت است قطعا متفاوت است. پس برای درمان این بیماری، کشف علت مهم‌ترین قدم در این راه است.

به همین منظور در ادامه به بررسی و معرفی راه و روش‌های مختلف درمان را به صورت کلی برای شما همراهان محترم عرض می‌کنیم.

سمعک

سمعک وسیله‌ای است برای جبران کم‌شنوایی‌های مختلف که در افراد استفاده می‌شود. از همین‌جا مشخص است که سمعک را برای هر مددجویی نمی‌توان استفاده کرد. اگر مددجویی دچار کم‌شنوایی به علت سن و سال بالا، آسیب یا هر دلیل دیگری شد و در کنار آن صدای گوش را تجربه کرد؛ راه درمانی ما سمعک است. البته هر سمعکی هم قابل استفاده نیست بلکه باید از سمعکی استفاده شود که برنامه وزوز گوش روی آن اعمال شده باشد.

رفتار درمانی

رفتار درمانی برای سوت گوش زمانی پاسخگو است که بیمار به دلیل وزوز گوش عصبی می‌شود یا اینکه اضطراب و استرس و مواردی دیگر از این دست باعث صدای گوش می‌شوند. در این زمان است که رفتار درمانی به مددجو کمک می‌کند با کنترل بر خود و احساسات شخصی خود، این وزوز را از خود جدا کرده و در برابر آن مقاومت به خرج دهد.

دستگاه های پوشاننده صدا

دستگاه‌های پوشاننده صدا یکی از دیگر راه‌های درمان صدای گوش هستند که استفاده می‌شوند. در این موارد این دستگاه‌ها با نویزهایی که تولید می‌کنند، باعث می‌شوند تا درک مددجو از وزوز گوش خود دچار اختلال شود. گویا که اصلا این صدای سوت در گوش آن‌ها وجود ندارد و باعث رهایی موقتی از آن می‌شوند و مددجویان برای مدتی می‌توانند آرامش را تجربه کنند.

درمان مبتنی بر صدا

صدادرمانی یک درمان دائمی نیست بلکه با استفاده از یک صدای بیرونی بسته به شرایط بیمار حواس بیمار را از روی سوت گوش برمی‌دارند.

صدای-گوش--

روان درمانی شناختی رفتاری

بسته به مشکلات بیمار، علت سوت گوش، عوامل افزاینده و شروع کننده وزوز و مواردی دیگر از این دست، پزشکان از روش درمان شناختی رفتاری روی مددجویان مبتلا به سوت و وزوز گوش بهره می‌برند.

روش دارو درمانی برای درمان گوش

یکی از روش‌های درمان برای سوت گوش و درمان وزوز گوش مانند سایر بیماری‌ها، استفاده از دارو است. برخی از داروها با اثراتی که دارند می‌توانند به کنترل این صدا در گوش بیماران کمک کنند. دو دسته اصلی این داروها، ضدافسردگی‌ها و ضداضطراب‌ها هستند.

داروهای افسردگی

اگر بیماری برای مددجو ناشی از یک بار عاطفی و روانی باشد، می‌توان برای کنترل آن از داروهای مختلف افسردگی استفاده کرد. برخی از بیماران با رهایی از این بعد عاطفی، از صدای گوش نیز رها می‌شوند.

داروهای ضد اضطراب

ضد اضطراب‌ها برای آن دسته از بیمارانی استفاده می‌شود که مشکلشان وابسته به اضطراب است و در موقعیت‌های استرس‌زا دچار صدای گوش می‌شوند و یا اینکه این وزوز در گوش آن‌ها خیلی زیاد می‌شود.

روش تغییر سبک زندگی برای درمان سوت کشیدن

بهترین روش که تا سالیان طولانی در جاهای مختلف دنیا برای صدای گوش استفاده می‌شود، تغییر سبک زندگی بود‌. با توجه به مشکلاتی که می‌توانست مددجو را دچار  سوت گوش کند، یک لایف استایل پیشنهادی به وی ارائه می‌شد.

در این روش راه‌های کنترل اضطراب و استرس، رژیم غدایی سالم، سلامت عمومی بدن و شرکت در فعالیت‌های کمک‌کننده به سلامتی توصیه می‌شد.

علل سوت و صدای گوش

اقدامات برای پیشگیری از سوت کشیدن گوش

همان‌طور که می‌دانید در همه بیماری‌ها یک اصل وجود دارد که پیشگیری بهتر از درمان است. در بیماری صدای گوش نیز دقیقا همین مسئله صادق است و برای آن اقدامات و راه‌های وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛

  • رعایت بهداشت گوش
  • استفاده حداقلی از هندزفری، هدفون و …
  • استفاده از محافظ گوش در استخر و محافظ ضد صوت گوش در مکان‌های پرسروصدا
  • استفاده نکردن و یا استفاده محدود از الکل، نیکوتین، کافئین
  • ورزش کردن و چکاپ سلامت قلب و عروق
  • رژیم غذایی سالم و کم‌نمک
  • آموزش و استفاده از روش‌های کنترل استرس و اضطراب

سخن پایانی؛

در این مقاله به سوت گوش و راه‌های درمان آن اشاره کردیم و گفتیم که درمان این بیماری بسته به دلیل و علت آن است. از راه‌های درمان چون سمعک و دارودرمانی نام بردیم و روش‌های پیشگیری از این بیماری آزاردهنده را خدمت شما همراهان عزیز کلینیک گوش تهران دانیال عرض کردیم. در نهایت توصیه ما به شما عزیزات است که در صورت احساس وزوز و صدای گوش ، سعی کنید هر چه سریع‌تر به پزشک و کلینیک شنوایی مراجعه کنید و اقدامات درمانی را در این زمینه انجام دهید.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال

سوالات متداول

۱-سوت گوش(صدای گوش)به چه معنا است؟

یک بیماری شایع گوش می باشد که فرد در گوش خود صداهایی را می شنود. این صدا در بعضی از افراد موقتی است و در بعضی دیگر دائمی است.

۲-روش های درمان سوت گوش چیست؟
از روش های اصلی این بیمای می توان از سمعک٬رفتار درمانی٬درمان مبتنی بر صدا٫ دارو درمانی٫ دستگاه های پوشاننده صدا و …. اشاره کرد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۶ رای

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات