تمیز کردن سمعک؛ چرا و چگونه؟

تمیز کردن سمعک؛ چرا و چگونه؟

تصویر شاخص تمیز کردن سمعک

فهرست مطالب

به طور کلی شناخت نحوه تمیز کردن سمعک و نگهداری مناسب از آن، یکی از نکاتی است که بسیار حائز اهمیت می‌باشد. این وسیله اغلب در تماس با مجرا و ترشحات داخلی گوش بوده و باید به صورت مرتب تمیز شود. از طرفی تمیز شدن سمعک به شکل صحیح و نگهداری مناسب باعث می‌شود تا طول عمر سمعک شما یابد. در مطالب قبلی از مجله دانیال کلینیک با شما درباره تعمیر سمعک صحبت کرده بودیم اما در این مطلب قرار است به بررسی و نحوه تمیز کردن و نگهداری درست از سمعک بپردازیم.

شخصی در حال تمیز کردن سمعک

اهمیت تمیز بودن سمعک

اولین نکته در مورد این کار این است که  باید از  لوازم مناسبی استفاده کنید تا جرم‌های موجود داخل آن به خوبی از بین بروند. برای انجام این امر در منزل می‌توانید از یک برس و وسیله‌ای به شکل قلاب استفاده کنید. در مواردی که جرم موجود داخل سمعک زیاد بوده و دهانه میکروفون مسدود شده باشد، راه خروجی سمعک به صورت کامل بسته شده و صدای میکروفون کاهش می‌یابد. بنابراین استفاده از این نوع ابزار جهت تمیز نگه داشتن سمعک موجب حفظ عملکرد میکروفون آن و از بین بردن جرم‌های موجود می‌شود. هنگام استحمام نیز بهتر است سمعک خود را برداشته و از نفوذ آب و شامپو به داخل آن جلوگیری کنید. همچنین تمیز کردن این ابزار کوچک در پایان روز قبل از خواب، باعث می‌شود تا آلودگی‌های موجود داخل سمعک به خوبی تا صبح خشک شود. از طرفی بهتر است برای تمیز کردن سمعک از الکل یا سایر مواد شیمیایی نیز استفاده نکنید تا اخلال در عملکرد آن به وجود نیاید. تمیز کردن سمعک‌ها نیز با توجه به فردی که از آن استفاده می‌کند نیز می‌تواند متفاوت باشد مثلا در سمعک کودکان ممکن است این سمعک‌ها بیشتر دچار خرابی شوند و به مراقبت‌های بیشتری احتیاج خواهید داشت.

شخصی در حال تمیز کردن سمعک

تمیز کردن سمعک چگونه انجام می‌شود

برای تمیز کردن سمعک باید مراحل زیر را انجام داد:

  1. تمیز کردن انواع سمعک های داخل گوشی: به منظور تمیز کردن این مدل سمعک‌ها در وهله اول باید ورودی‌های موجود مانند میکروفون را توسط نوعی برس مخصوص یا مسواک ظریف تمیز کرده جرم‌های موجود داخل آن را به خوبی تخلیه کنید. هنگام تمیز کردن سمعک بهتر است دهانه میکروفون یا ورودی‌های آن را به سمت پایین گرفته و آلودگی‌های موجود را تخلیه کنید. سپس با استفاده از نوعی قلاب ریز می‌توانید آلودگی‌های موجود داخل منافذ سمعک را نیز خارج کنید. در نهایت می‌توانید توسط پارچه‌ای خشک، سمعک را به خوبی پاک کرده و خشک کنید.
  2. تمیز کردن انواع سمعک‌های پشت گوشی: به منظور تمیز کردن سمعک پشت گوشی باید ابتدا دهانه میکروفون را به خوبی بررسی کرده و آلودگی‌ها را توسط برس مخصوص تخلیه کنید. سپس بهتر است که قالب سمعک را جدا کرده و لک‌های موجود روی آن را به صورت جداگانه تمیز کنید. به عنوان مثال می‌توانید این نوع قالب‌ها را به صورت هفتگی جدا کرده و داخل آب و صابون قرار دهید.

تمیز کردن اجزا جداگانه سمعک

برای تمیز کردن اجزای سمعک به صورت جداگانه، باید مراحل زیر را انجام داد:

  1. تمیز کردن بدنه ی خارجی یا پوسته سمعک: تمیز کردن سمعک و بدنه اصلی آن اغلب با استفاده از دستمال مخصوص آن که از جنس نانو است، انجام شده و احتیاجی به استفاده از الکل نمی‌باشد. در برخی از موارد نیز می‌توانید بسته‌های بهداشتی مخصوص سمعک را از کلینیک‌های شنوایی سنجی تهیه کرده و سمعک خود را به راحتی تمیز کنید.
  2. تمیز کردن قالب اصلی سمعک: قالب اصلی سمعک‌های پشت گوشی در حقیقت باید به صورت روزانه توسط برس‌های مخصوص تمیز شوند تا مجرای عبور صدا داخل آنها باز شود.
  3. تمیز کردن فیلتر سمعک: هنگام تمیز کردن سمعک باید به فیلتر ظریفی که کانال آنها تعبیه شده، به خوبی توجه کنید چرا که فیلترها نقش مهمی در انتقال صوت به گوش ایفا می‌کنند. همچنین نظافت روزانه این نوع فیلترها با استفاده از برس مخصوص انجام شده و بهتر است به صورت ماهانه تعویض شوند.
  4. تمیز کردن دریچه میکروفون سمعک: دریچه‌های میکروفون اطراف ورودی باتری قرار گرفته و اغلب برای سمعک‌های داخل گوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نفوذ جرم و گرد و غبار به داخل سمعک موجب کاهش عملکرد میکروفون و آسیب رسیدن به دریچه آن می‌شود. بنابراین به منظور جلوگیری از این امر بهتر است هنگام تمیز کردن سمعک، دریچه میکروفون نیز توسط برس مخصوص تمیز شود.

شخصی در حال تمیز کردن سمعک

نکات مهم در جهت نگهداری از سمعک

برای مراقبت از سمعک‌ها به چه نکاتی باید توجه کرد:

  • اگر در محیط‌های شرجی و مرطوب زندگی می‌کنید یا میزان تعریق بدن شما بالا است، می‌توانید به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به سمعک آن را داخل نوعی جعبه پلاستیکی به همراه قرص رطوبت گیر قرار دهید. این نوع قرص به همراه سمعک در اختیار شما قرار داده می‌شود تا از خراب شدن آنها در هنگام وجود رطوبت جلوگیری کنند.
  • پس از تمیز کردن سمعک بهتر است آن را در معرض نور خورشید، دمای بسیار بالا و در دسترس حیوانات خانگی قرار ندهید.
  • در صورت عدم استفاده از سمعک بهتر است آن را داخل جعبه مخصوص خود قرار دهید.
  • هنگام استحمام باید سمعک‌ها را از گوش خود جدا کرده و دور از آب قرار دهید چرا که فشار آب موجب آسیب رساندن به میکروفون آنها می‌شود.
  • بهتر است سمعک خود را در دسترس کودکان قرار ندهید چرا که ممکن است به آن آسیب وارد کنند.
  • اگر از چسب، لوازم آرایشی و ژل مو استفاده می‌کنید، باید سمعک را از گوش خود خارج کنید چرا که نفوذ این نوع مواد چرب به داخل سمعک موجب آسیب رسیدن به آن می‌شود.
  • باتری سمعک باید به صورت مرتب چک شده و شارژ شود تا عملکرد آن حفظ شود. از طرفی بهتر است هنگام عدم استفاده از سمعک، باتری آن را خاموش کرده و در مصرف باتری نیز صرفه جویی کنید.
  • هنگام عکس برداری بهتر است سمعک را از گوش خود خارج کنید چرا که برخی اشعه‌ها موجب آسیب رساندن به سمعک می‌شوند.

سمعک‌ها گران هستند و ممکن است امروز برای تعمیر و خرید سمعک هزینه‌های زیادی متحمل بشوید پس بهتر است در حفظ و نگهداری سمعک‌های خود به بهترین نحو اقدام کنید.

جمع بندی

بنابراین تمیز کردن سمعک باعث می‌شود تا کارکرد و کیفیت سمعک خود را طی طولانی مدت به خوبی حفظ کرده و از تخریب آن جلوگیری کنید. سمعک‌ها دارای انواع گوناگونی هستند که تمیز کردن هر کدام متناسب با نوع آن نیز متفاوت می‌باشد. از طرفی نگهداری مناسب از این نوع ابزار کوچک و کاربردی موجب افزایش عملکرد آنها می‌شود. ما در این مطلب از دانیال کلینیک سعی کردیم مهم‌ترین نکات را برای نگهداری درست از سمعک‌ها به شما آموزش دهیم تا بتوانید از خرابی سمعک‌های خود جلوگیری کنید .

کلینیک شنوایی سنجی دانیال

منبع: healthyhearing

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۲ از ۵
از مجموع ۶ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات