بهترین سمعک برای وزوز گوش کدام است؟

بهترین سمعک برای وزوز گوش کدام است؟

بهترین سمعک برای وزوز گوش

فهرست مطالب

فرض کنید که درون گوش خود یک صدای عجیب وزوزی را می‌شنوید، واقعا تجربه سختی است که بتوانید این مشکل را حل کنید، گوش شما ممکن است در طول زندگیتان مشکلات زیادی برایش پیش بیاید و دچار بیماری‌های زیادی شود، یکی از این بیماری‌ها این است که گوش شما دچار وزوز می‌شود و باید برای درمان آن اقدام کنید، یکی از بهترین راه‌های برای درمان این مشکل استفاده از سمعک بوده ودر این مطلب قرار است به معرفی بهترین سمعک برای وزوز گوش بپردازیم .

نمونه ای از سمعک فوناک
معرفی وزوز گوش و دلایل بروز آن

وزوز گوش چیست و چگونه برای شما اتفاق می‌افتد؟

وزوز گوش زمانی است که شما صدای زنگ یا صداهای دیگری را در یک یا هر دو گوش خود تجربه می‌کنید. صدایی که هنگام وزوز گوش می‌شنوید ناشی از صدای خارجی نیست و افراد دیگر معمولا نمی‌توانند آن را بشنوند. وزوز گوش یک مشکل رایج است. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به ویژه در افراد مسن شایع است.

وزوز گوش معمولا به دلیل یک بیماری زمینه‌ای مانند کاهش شنوایی مرتبط با افزایش سن، آسیب گوش یا مشکل در سیستم گردش خون ایجاد می‌شود. برای بسیاری از افراد، وزوز گوش با درمان علت زمینه‌ای یا با سایر درمان‌هایی که صدا را کاهش می‌دهند یا پنهان می‌کنند، بهبود می‌یابد و باعث می‌شود وزوز کمتر قابل توجه باشد. البته یکی دیر از راه‌های درمان این مشکل نیز استفاده از سمعک است و بهتر است که به دنبال انتخاب بهترین سمعک برای وزوز گوش باشید.

شماره‌های تماس جهت رزرو نوبت و مشاوره رایگان: ۰۲۱۸۶۰۳۵۹۵۳۰۹۳۰۸۹۴۶۵۶۱

وزوز گوش یک بیماری نیست. این یک علامت است که مشکلی در سیستم شنوایی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود: گوش، عصب شنوایی که گوش داخلی را به مغز متصل می‌کند و قسمت‌هایی از مغز که صدا را پردازش می‌کند. چیزی به سادگی یک تکه جرم گوش که مجرای گوش را مسدود می‌کند می‌تواند باعث وزوز گوش شود. اما همچنین وزوز می‌تواند نتیجه تعدادی از بیماری ها باشد، مانند:

  • کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا
  • عفونت گوش و سینوس
  • بیماری های قلب یا عروق خونی
  • بیماری منیر
  • تومورهای مغزی
  • تغییرات هورمونی در زنان
  • ناهنجاری‌های تیروئید

گاهی اوقات وزوز گوش اولین علامت کم شنوایی در افراد مسن است. عوارض جانبی داروها می‌تواند یکی از دلایل وزوز گوش باشد. افرادی که در محیط‌های پر سر و صدا کار می‌کنند (مانند کارگران کارخانه یا ساختمان، خدمه جاده یا حتی نوازندگان) ممکن است در طول زمان دچار وزوز گوش شوند، زمانی که قرار گرفتن مداوم در معرض صدا به سلول‌های مویی حسی کوچک در گوش داخلی آسیب می‌رساند که به انتقال صدا به مغز کمک می‌کند. این کم شنوایی ناشی از سر و صدا نامیده می‌شود.

وزوز ضربان دار نوع نادری از وزوز گوش است که به نظر می‌رسد مانند ضربان ریتمیک در گوش، معمولا با ضربان قلب شما. پزشک ممکن است با فشار دادن گوشی پزشکی روی گردن شما یا با قرار دادن یک میکروفون کوچک در داخل مجرای گوش، آن را بشنود. این نوع وزوز اغلب به دلیل مشکلات جریان خون در سر یا گردن ایجاد می‌شود. وزوز ضربان دار نیز ممکن است ناشی از تومورهای مغزی یا ناهنجاری در ساختار مغز باشد.

حتی با وجود همه این بیماری و علل مرتبط، برخی افراد بدون هیچ دلیل واضحی دچار وزوز گوش می‌شوند. اغلب اوقات، وزوز گوش نشانه یک مشکل جدی سلامتی نیست، اگرچه اگر بلند باشد یا از بین نرود، می‌تواند باعث خستگی، افسردگی، اضطراب و مشکلات حافظه و تمرکز شود. برای برخی، وزوز گوش می تواند منبعی از اضطراب واقعی ذهنی و عاطفی باشد.

درمان وزوز گوش با سمعک

این بیماری هنوز درمانی قطعی ندارد، اما روش های مختلفی برای درمان وزوز گوش وجود دارد که به بسیاری از افراد کمک می‌کند بهتر با این مشکل کنار بیایند. اکثر پزشکان بسته به شدت وزوز شما و بخش‌هایی از زندگی که بیشترین تأثیر را دارد، ترکیبی از درمان‌های زیر را ارائه می‌دهند.

  • سمعک. اغلب برای افرادی که کم شنوایی همراه با وزوز گوش دارند مفید است. استفاده از سمعک تنظیم شده برای کنترل دقیق سطوح صدای بیرون ممکن است شنوایی را برای شما آسان تر کند. هر چه بهتر بشنوید، کمتر متوجه وزوز گوش خود خواهید شد.
  • مشاوره. به شما کمک می‌کند یاد بگیرید چگونه با وزوز گوش خود زندگی کنید. اکثر برنامه‌های مشاوره دارای یک جزء آموزشی هستند که به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه چیزی در مغز باعث ایجاد وزوز می‌شود. برخی از برنامه‌های مشاوره نیز به شما کمک می‌کنند تا نحوه تفکر و واکنش خود را نسبت به وزوز گوش خود تغییر دهید. ممکن است کارهایی را یاد بگیرید که خودتان انجام دهید تا سر و صدا کمتر به چشم بیاید، به شما کمک کند در طول روز آرامش داشته باشید یا در شب به خواب بروید.
  • مولدهای صوتی روی گوش. دستگاه‌های الکترونیکی کوچکی هستند که در گوش جای می‌گیرند و از صدای ملایم و دلپذیری برای پوشاندن وزوز گوش تولید می‌کنند. برخی از افراد می‌خواهند صدای پوشش دهنده، صدای وزوز آن‌ها را کاملا بپوشاند، اما اکثرا سطح پوششی را ترجیح می‌دهند که فقط کمی بلندتر از وزوز آنها باشد. صدای پوشاننده می تواند یک صدای ملایم‌، زنگ‌های تصادفی یا موسیقی باشد.
  • تولید کننده صدای رومیزی. به عنوان ابزاری کمکی برای آرامش یا خواب استفاده می‌شود. در نزدیکی تخت خود، می‌توانید یک ژنراتور را برای پخش صداهای دلپذیر مانند امواج، آبشارها، باران یا صداهای یک شب تابستانی برنامه ریزی کنید. اگر وزوز گوش شما خفیف است، این تنها چیزی است که برای کمک به خوابیدن به آن نیاز دارید.
  • تحریک عصبی صوتی. یک تکنیک نسبتا جدید برای افرادی است که وزوز گوش آنها بسیار بلند است یا از بین نمی‌رود. این روش از یک دستگاه به اندازه کف دست و هدفون برای ارائه سیگنال صوتی باند پهن در موسیقی استفاده می‌کند. این درمان به تحریک تغییر در مدارهای عصبی در مغز کمک می‌کند، که در نهایت شما را نسبت به وزوز حساس می‌کند. این دستگاه در کاهش یا از بین بردن وزوز گوش در تعداد قابل توجهی از داوطلبان مدر یک طالعه موثر بوده است.
  • کاشت حلزون. گاهی در افرادی که وزوز گوش همراه با کم شنوایی شدید دارند استفاده می‌شود. کاشت حلزون قسمت آسیب دیده گوش داخلی را دور می‌زند و سیگنال‌های الکتریکی را ارسال می‌کند که مستقیما عصب شنوایی را تحریک می‌کند. این دستگاه صداهای بیرونی را وارد می‌کند که به پوشاندن وزوز گوش و تحریک تغییر در مدارهای عصبی کمک می‌کند.
  • داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب. ممکن است توسط پزشک برای بهبود خلق و خو و کمک به خواب شما تجویز شود.
نمونه ای از سمعک فوناک در گوش شخص
بهترین سمعک برای درمان وزوز گوش کدام است؟

معرفی بهترین سمعک برای وزوز گوش

شواهد بالینی مورد اعتماد نشان می‌دهد که سمعک فواید زیادی برای افراد مبتلا به وزوز گوش دارد. و در ادامه به توضیح چند مورد می‌پردازیم:

بهبود شنوایی کلی سمعک‌ها با بهبود کیفیت صدای خارجی، تمرکز کمتری بر صداهای داخلی ناشی از وزوز گوش دارند.

ادراک حسی و توانایی درک زبان را حفظ کنید: سمعک با بازگرداندن صدا به شنونده، محرومیت شنوایی را کاهش می‌دهد. این ممکن است تأثیر مفیدی بر توانایی پردازش زبان نیز داشته باشد.

صداهای وزوز گوش را که ممکن است آزاردهنده باشند را می‌پوشاند: برخی از سمعک‌ها با وارد کردن صدای سفید یا صداهای آرام‌بخش به گوش، وزوز گوش را تسکین می‌دهند. این استراتژی به نام پوشاندن وزوز گوش معروف است.

بازآموزی مغز: سمعک و انواع دیگر صدا درمانی نیز ممکن است از تکنیکی به نام عادت کردن استفاده کنند. عادت کردن، از صدای خارجی و تکنیک‌های دیگر استفاده می‌کند تا به مغز بیاموزد که صداهای وزوز گوش را مجددا به عنوان یک صدای بی‌اهمیت طبقه بندی کند.

اگرچه هیچ درمانی برای وزوز گوش وجود ندارد، درمان‌های پزشکی و سایر داروهای وزوز گوش می‌توانند به تسکین آن کمک کنند. در این بخش به معرفی چند نمونه سمعک خواهیم پرداخت که در درمان وزوز کاربرد دارند اما سمعک‌های مناسب برای وزوز بسیار زیاد هستند با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی بهترین سمعک برای وزوز گوش بپردازیم.

نمونه ای از سمعک فوناک
معرفی سمعک فوماک و ویژگی های آن

 سمعک Lyric فوناک

سمعک فوناک کاملا نامرئی است و  توسط یک متخصص شنوایی در نزدیکی پرده گوش قرار می‌گیرد که در لیست بهترین سمعک برای وزوز گوش قرار گرفته است. سمعک لیریک به مدت ۲۴ ساعت در ۷ روز در یک زمان استفاده می‌شوند. Lyric برای از افت شنوایی خفیف تا متوسط ​​طراحی شده است.

از آنجایی که Lyric در داخل گوش باقی می‌ماند، افزایش مداوم ورودی شنوایی را فراهم می‌کند. یک مطالعه داخلی انجام شده توسط فوناک نشان داد که Lyric به کاهش درک صداهای وزوز سریعتر از سمعک‌های سنتی کمک می‌کند. سازنده همچنین بیان می‌کند که این سمعک‌ها به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند.

 سمعک Livio Edge AI استارکی

این سمعک های شارژی در مدل‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند در گوش یا پشت گوش استفاده شوند. آنها از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت صدا و شنیدن گفتار در محیط‌های پر سر و صدا استفاده می‌کنند. آنها به دو اپلیکیشن متصل می‌شوند که برای آیفون یا اندروید در دسترس هستند. یکی برای شما و دیگری برای یک مراقب تعیین شده در صورت انتخاب است.

سمعک‌های استارکی از صدا درمانی به روش پوشاندن برای کسل‌کردن و کاهش صداهای وزوزگوش استفاده می‌کنند این می تواند دلیل خوبی برای تبدیل شدن این سمع به بهترین سمعک برای وزوز گوش باشد و سازنده آن را Multiflex Tinnitus Technology می‌نامد.

 سمعک More اتیکن

در ادامه معرفی بهترین سمعک برای وزوز گوش به یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین سمعک‌های مورد استفاده در جهان که به سمعک MORE معروف است میپردازیم. این سمعک از نوع شارژی می‌باشد و برای کسانی که دارای کم شنوایی خفیف هستند می‌تواند مناسب باشد. آنها با تکنولوژی Oticon’s Tinnitus SoundSupport ارائه می‌شوند. این سمعک صداهای تسکین دهنده‌ای پخش می‌کنند که می‌توان از آنها برای پوشاندن و کاهش صداهای ناشی از وزوز گوش استفاده کرد. این صداهای تسکین دهنده شامل امواج اقیانوس و نویز سفید است. شما صدا را از طریق برنامه Oticon ON که برای آیفون و اندروید موجود است کنترل می‌کنید. این برنامه همچنین می تواند برای پخش موسیقی، پادکست و راهنمای آرامش مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته سازنده، سمعک More اتیکن از سلامت مغز پشتیبانی می‌کند و با ارائه صدای بیشتر به مغز، درک گفتار را افزایش می‌دهد. آنها این کار را از طریق شبکه‌ای که در تراشه تعبیه شده انجام می‌دهند. این شبکه می‌تواند بیش از ۱۲ میلیون صدا را شناسایی کند.

 سمعک Silk X سیگنیا

Silk X سیگنیا، سمعک‌های بسیار کوچکی هستند که در مجرای گوش قرار می‌گیرند. آنها از باتری‌های یکبار مصرف استفاده می‌کنند که تا ۷ روز دوام می‌آورند.

می‌توان از آنها برای پخش موسیقی و تماس‌های تلفنی استفاده کرد. آنها همچنین به برنامه ای متصل می‌شوند که می‌توانید از آن برای کنترل تنظیمات صدا و موارد دیگر استفاده کنید.

این سمعک برای وزوز گوش مناسب است. آنها روی یک قالب سیلیکونی نرم قرار می‌گیرند که مشابه حالت سفارشی خواهند بود. سمعک‌های سیگنیا از استراتژی‌های متعددی برای کاهش صداهای وزوز گوش استفاده می‌کنند، از جمله Notch Therapy. به گفته سازنده، Notch Therapy فرکانس وزوز گوش را شناسایی کرده و آن را کاهش می‌دهد، بنابراین صدای وزوز می‌تواند در پس زمینه محو شود. آنها همچنین وزوز گوش را با نویز استاتیک یا صداهای موج می‌پوشانند.

 سمعک ONE ریساند

این سمعک ریک (رسیور داخل کانال گوش) شارژی دارای شش میکروفون است که به گفته سازنده، وضوح صدا و تشخیص گفتار را افزایش می‌دهد. آنها به طور خودکار با محیط های شنوایی مختلف از جمله اتاق‌های شلوغ و شرایط باد تنظیم می‌شوند.

این سمعک یکی از شش مدل ریساند است که به اپلیکیشن ReSound Relief متصل می‌شود و در لیست اخر ما برای معرفی بهترین سمعک برای وزوز گوش قرار گرفته است. این برنامه گزینه‌های صوتی درمانی را ارائه می‌کند که می‌توانید آن‌ها را سفارشی و لایه‌بندی کنید، و همچنین تمرین‌های تمدد اعصاب و مدیتیشن. برای آیفون و اندروید موجود است. این برنامه را می‌توان با یا بدون سمعک استفاده کرد.

پزشک در حال بررسی گوش فرد بیمار
هنگام خرید بهترین سمعک برای وزوز گوش، به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نکات مهم برای انتخاب بهترین سمعک برای وزوز گوش

در هنگام خرید سمعک مناسب برای وزوز گوش باید به نکات زیر توجه نمایید:

  • بازخورد مشتری و شهرت برند. سمعک‌های موجود در لیست تولیدکنندگان معتبر و با سابقه سمعک می‌توانند به عنوان بهترین سمعک برای وزوز گوش شناخته شوند، اگر مشتریان از خدمات و کیفیت محصولات رضایت دارند.
  • فن آوری. همه آنها از یک استراتژی خاص و هدفمند برای تسکین وزوز گوش استفاده می‌کنند.
  • استفاده از باتری. ما دستگاه‌هایی را که قابل شارژ هستند و همچنین دستگاه‌هایی که از باتری‌های یکبار مصرف استفاده می‌کنند، در لیست انتخاب خود داریم.
  • انواع سمعک. آنها در انواع مختلفی از جمله پشت گوشی و داخل گوشی عرضه می‌شوند.

شماره‌های تماس جهت رزرو نوبت و مشاوره رایگان: ۰۲۱۸۶۰۳۵۹۵۳۰۹۳۰۸۹۴۶۵۶۱

جمع بندی

سمعک به عنوان یکی از ابزارهای مطرح در روند درمان وزوز امروزه جایگاه غیرقابل انکاری در درمان وزوز دارد. به ویژه وجود کم شنوایی می‌تواند بیانگر لزوم استفاده از سمعک باشد. بسیاری از تولیدات شرکت‌های معتبر مجهز به تکنولوژی‌هایی برای درمان وزوز هستند که با استفاده مناسب از آن ها می‌توان وزوز را تا حد زیادی برای بیماران قابل تحمل نمود. برای دریافت بهترین سمعک برای وزوز گوش  خودتان بهتر است به شنوایی شناس تان مراجعه نمایید.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال

این مطلب زیر نظردکتر سید محمدرضا تقوی کاندیدای دکتری تخصصی شنوایی و تعادل دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیریت مرکز ارزیابی شنوایی دانیال نوشته شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات