درمان سکته گوش چگونه امکان پذیر است ؟

تصویر شاخص درمان سکته گوش

فهرست مطالب

شنوایی از نعمت‌های بزرگی است که انسان‌ها از آن برخوردارند و می‌توانند صداهای مختلف را به وسیله آن بشنوند. اختلال در عملکر گوش و ایجاد هر گونه کم شنوایی و ناشنوایی تجربه بسیار سختی را می‌تواند برای هر کسی رقم بزند. کری ناگهانی و این که به یک باره شنوایی خود را از دست بدهید می‌تواند برای هر کسی ترسناک باشد. کم شنوایی یک مشکل خطرناکی است که افراد ممکن است به آن دچار شوند.

. کم شنوایی به تدریج به وجود می‌آید و ممکن است که فرد از خواب بیدار شود و حس کند که کم شنوا شده است. به طور کلی کم شنوایی یک حس عصبی ناگهانی می‌باشد که اگر این حس عصبی از بین نرود ممکن است که باعث سکته گوش شود. اگر این بیماری رخ دهد ممکن است که به مغز آسیب برسد؛ به همین دلیل اگر احساس کردید که درجه ای از شنوایی شما کم شده است، حتما به پزشک  جهت درمان کم شنوایی مراجعه کنید.

آیا تا به حال در مورد کری ناگهانی  چیزهایی شنیده‌اید؟ به نظر شما دلایل ایجاد این بیماری چه مواردی هستند؟ سکته گوش مانند سایر سکته‌ها به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد و پیرو آن عواقب مشکل آفرینی دامن گیر بیماران خواهد شد. این بیماری بهتر است که هر چه زودتر درمان شود و شدت آن جلوگیری شود.

اگر علاقه دارید تا در مورد این بیماری بیشتر بدانید، ما در مقالات قبلی کلینیک دانیال با شما درباره بیماری های مختلف شنوایی مانند کم شنوایی یک طرفه و عفونت های گوش صحبت کرده بودیم پس با ما همراه باشید تا درباره کری ناگهانی با شما صحبت کنیم.

تصویری از شخص مبتلا به سکته گوش
تصویر از درد کشیدن فرد مبتلا به سکته گوش

چگونه می‌شنوید؟

شاید برایتان سوال باشد که چگونه فرایند شنوایی رخ می‌دهد؟ گوش افراد از سه قسمت اصلی ایجاد شده است: گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی. عبور امواج صوتی از قسمت گوش خارجی سبب شکل گیری لرزش در پرده گوش می‌گردد. پرده گوش به همراه سه استخوان کوچک داخل گوش میانی لرزش‌ها را در هنگام حرکت به سمت گوش داخلی سوق می‌دهند. در آن بخش، لرزش‌ها از مایعی در قسمت حلزونی شکل داخل گوش داخلی یا حلزون گوش گذر می‌کنند.

نزدیک به چندین هزار موی ریز به سلول‌‌های عصبی که به حلزون گوش اتصال دارند، لرزش‌ها یا ارتعاشات صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی که به مغز افراد انتقال می‌یابند، تبدیل می‌کنند. مغز افراد سیگنال‌های ایجاد شده را مبدل به صدا می‌کنند. کری ناگهانی باعث ایجاد اختلال در این روند می‌شود که درادامه توضیح خواهیم داد.

تعریف سکته گوش

اگر به طور ناگهانی دچار کم شنوایی باشدت و یا در یکی از گوش‌های خود احساس ناشنوایی کردید، باید بگوییم که دچار سکته گوش شده‌اید! اینها علائم شایع ایجاد این بیماری هستند. به این بیماری آزاردهنده کاهش شنوایی حسی و عصبی که ناگهانی اتفاق می‌افتد هم گفته می‌شود.

در این بیماری شنوایی  به مدت سه روز، به صورت ناگهانی قسمتی یا همه قدرت شنوایی بیماران از بین می‌رود. در عین حال، امکان دارد که افراد به طرز ناگهانی درگیر سرگیجه، وزوز در گوش و دردر در گوش شوند.

یک بیماری رایج بین افراد می‌باشد که ممکن است که فرد ابتدا یک صدای بلند در گوش خود احساس کند و پس از آن هیچ صدایی متوجه نشود. در اکثر افراد فقط یک گوش دچار سکته می‌شود و می‌توانند که با گوش دیگر خود بشنوند. این سکته در سه روز رخ می‌دهد و باعث می‌شود که فرد تمام شنوایی خود را از دست دهد.

ممکن است که احساس سر گیجه یا وزوز گوش داشته باشید، در این حالت حتما باید به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است که باعث سکته گوش شود. درمان آن ممکن است که کمی طولانی باشد؛ اما حتما باید تمام مراحل آن را پیش بروید تا شنوایی خود را بدست آورید.

بعضی افراد فکر می‌کنند که فقط در افراد مسن اتفاق می‌افتد، اما بهتر است بدانید که در تمامی سنین، ممکن است این اتفاق رایج رخ دهد. این بیماری در اثر ضربه‌های محکم به وجود نمی‌آید؛ اما اینکه فرد، کمی شنوایی خود را از دست دهد ممکن می‌باشد.

در نخستین مراحل، اکثر مردم علامت‌های رایج این مریضی را چندان مورد اهمیت قرار نمی‌دهند؛ زیرا امکان دارد تصور کنند که فقط به علت بسته شدن کانال‌های گوش که از جرم گوش منجر می‌شود، به این بیماری مبتلا شده‌اند.

حتی شاید بعضی از افراد این گونه تصور کنند که علامت‌های بعد از مدت زمان کوتاهی از بین برود. به این ترتیب وقت مشاوره گرفتن و ملاقات با پزشک در کلینیک گوش تهران عقب می‌افتد. در حقیق کم شنوایی حسی عصبی که ناگهانی اتفاق می‌افتد، یک نوع شرایط اورژانسی عنوان می‌شود. دو هفته آغازین بعد از ایجاد بیماری بهترین زمان درمان است.

بعد از شناسایی مشکلات و معضلات شنوایی در شنوایی سنجی، بیماران می‌بایست در کوتاه‌ترین مدت به دنبال مراجعه به پزشک باشند. در صورتی که باین بیماری  در زمان مناسب و به موقع درمان نشود، شنوایی به طور کامل از بین می‌رود. این موضوع برای مبتلایان خیلی سخت است. فاجعه بارتر این است که این شرایط به گونه‌ای شود که به صورت دائمی ناشنوایی رخ دهد.

تصویر شماتیک گوش
تصویری از ساختمان گوش

علت سکته گوش چیست؟

دلایل رایج سکته گوش چندان شناخته شده نیست. اما اکثرا از عفونت‌ها و بیماری‌های ویروسی منجر می‌شود که به اعصاب حس شنوایی یا داخل گوش‌ها هجوم می‌برد. مثلا گاهی اوقات آنفولانزا امکان دارد باعث کاهش شنوایی به طور ناگهانی شود.

از چند جنبه مهم با سایر عوامل دیگر در ناشنوایی متفاوت است. علاوه بر شروع ناگهانی و سریع، در اکثر اوقات به صورت ایدیوپاتیک است، یعنی دلیل آن همان طور که گفتیم به صورت ناشناخته است. دلیل این بیماری را می‌توان فقط در ۱۰ تا ۱۵ درصد نمونه‌ها شناسایی کرد.

برخی دیگر از عوامل و دلایل خطر شناسایی شده امکان دارد شامل موارد زیر باشد:

• عفونت باکتریایی
  • عفونت ویروسی
  • اختلالات گوش داخلی، به ویژه بیماری منیر
  • میگرن
  • تومورها (به عنوان مثال نوروم آکوستیک)
  • بعضی از داروها ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی سبب کم شدن و از بین رفتن شنوایی شوند که نجن عنوان داروهای اتوتوکسیک از آنها یاد می‌شود، به ویژه زمانیکه در دوزهای بالا مورد مصرف قرار بگیرند.
  • بیماری‌ها یا اختلالات عصبی (مانند مولتیپل اسکلروزیس)
  • آسیب یا ضربه به سر
  • بیماری‌های خود ایمنی (مانند آرتریت روماتوئید)
  • مشکلات گردش خون (مانند واسکولیت)

علائم سکته گوش چیست؟

به دلیل این که رساندن خون به گوش به گوش داخلی از سیستم ورتبروبازیلار ایجاد می‌شود، سکته ایسکمیک ورتبروبازیلار همراه  با سرگیجه و کم شدن شنوایی به علت انفارکتوس گوش داخلی که همان انفارکتوس لابیرنت است، رخ دهد.

COVID-19

با در نظر گرفتن این تصور که عفونت‌‌های ویروسی یکی از رایج ‌ترین دلایل سکته گوش ناگهانی است، آیا این امر در مورد COVID-19، ویروس کرونای شناخته شده جدید که منجر به شکل گیری پاندمی و یک بیماری همه‌گیر شد، نیز صادق است؟

طبق تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده، باید پاسخ دهیم که در موارد نادری این موضوع درست بوده است. یعنی بیماری کوید قادر است سبب بیماری کری ناگهانی و کاهش شنوایی ناگهانی شود. به هر حال، نتایج دانشمندان در این مورد جدید است و چندان نمی‌توان به درستی این موضوع استناد کرد.

معاینه توسط متخصص شنوایی
تصویر از معاینه یک فرد به وسیله متخصص

درمان سکته گوش

شاید برای شما هم سوال باشد که آیا می‌توانید در زمان سکته گوش شنوایی خود را به دست بیاورید؟ باید بگوییم که این درست است که درمان‌های کاهش شنوایی ناگهانی همچنان کم هستند و خیلی شناخته شده نیستند، اما این داروهای کم و ناشناخته بسیار با اهمیت هستند: ۸۵٪ از افرادی که به موقع و در اسرع وقت مراقبت‌های پزشکی می‌گیرند، بخش زیادی یا همه شنوایی خود را باز می‌یابند. این موضوع اکثرا خبر عالی برای کسانی است که امید دارند شنوایی خود را به دست بیاورند.

داروهایی که به منظور درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، استروئیدها هستند که التهاب گوش را کاهش می‌دهند. به ویژه، کورتیکواستروئیدها در دسترس‌ترین درمان برای سکته گوش هستند. این داروها با کمک به تقویت بدن در برابر بیماری، منجر به کاهش تورم و کم شدن التهاب می‌شوند.

استروئیدها اغلب به صورت قرص توسط دکتر به افراد تجویز می‌شوند و همینطور به شیوه تزریق در پشت پرده گوش هم  موجود هستند. راه دیگری نیز هم در صورت این که نشود این بیماری را درمان کرد استفاده از سمعک می‌باشد که شما می‌توانید برای خرید سمعک با مشاوران دانیال کلینیک تماس بگیرید.

نتیجه گیری

سکته گوش اغلب ممکن است فقط یک گوش را درگیر کند و برای افرادی که بهبود نمی‌یابند، ناشنوایی یک طرفه دائمی می‌تواند از آن ناشی شود. در بدترین موارد ممکن است سبب ناشنوایی کامل در دو گوش شود. این نوع ناشنوایی مشکلات منحصر به فردی مانند ناتوانی در دانستن اینکه صداها از کجا می‌آیند و چیزی که به عنوان اثر “سایه سر” شناخته می‌شود، ایجاد می‌کند.

این بیماری نیز مانند هر بیماری دیگری علائمی و دلایلی دارد که می‌توان از شدت آنها جلوگیری کرد و یا آنها را درمان کرد. بنابراین بهتر است در صورت بروز هر چه زودتر به پزشک مراجعه شود.

این مطلب زیر نظردکتر سید محمدرضا تقوی کاندیدای دکتری تخصصی شنوایی و تعادل دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیریت مرکز ارزیابی شنوایی دانیال نوشته شده است.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال

منبع:.healthyhearing

سوالات متداول:

گوش از چند قسمت ایجاد شده است؟

• گوش از سه قسمت اصلی ایجاد شده است: گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی.

از کجا بفهمیم دچار سکته ی گوش شده ایم ؟

• اگر به طور ناگهانی دچار کم شنوایی باشدت و یا در یکی از گوش های خود احساس ناشنوایی کردید، دچار سکته گوش شده اید.

چه داروهایی برای درمان سکته گوش وجود دارد؟

• استروئیدها که التهاب گوش را کاهش می دهند. به ویژه، کورتیکواستروئیدها در دسترس ترین درمان برای سکته گوش هستند.
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵

• سلام دوست عزیز، وقت بخیر.
      بله. در اکثر موارد با استفاده از دارو و روش های دیگر، سکته گوش قابل درمان می باشد.

• سلام دوست عزیز، وقت بخیر.
      وزوز گوش دلایل زیادی دارد. یکی از دلایل وزوز گوش بیماری منیر است. همانطور که گفته شد بیماری منیر ممکن است به سکته گوش منجر شود، در نتیجه وزوز گوش ممکن است به سکته گوش ختم شود. به شما توصیه میکنم ابتدا به پزشک مراجعه کرده و از دلیل وزوز گوش خود مطلع شوید. سپس با کمک پزشک، نسبت به درمان آن اقدام کنید.

• سلام دوست عزیز، وقت بخیر.
      موارد نادری مشاهده شده که سکته گوش به مغز نیز آسیب رسانده است. در نتیجه توصیه می‌شود در صورتی که خود و یا اقوامتان درگیر این موضوع شدید، سریعا به پزشک شنوایی سنجی مراجعه کنید.