راهنمای تعمیر سمعک سیگنیا

راهنمای تعمیر سمعک سیگنیا

فهرست مطالب

کم شنوایی یکی از رایج ترین اختلالات در بین تمام سنین است. این مشکل به واسطه ی موارد متعددی ایجاد می شود از جمله پیرگوشی، قرار گیری در معرض نویز زیاد، داروها و مواد دارای سمیت گوشی، وراثت و… درمان قطعی برای بسیاری از این موارد وجود ندارد تا شنوایی را به حالت طبیعی برگرداند. بنابراین افراد مجبور به استفاده از سمعک  و گاهی تعمیر سمعک سیگنیا هستند.

تا این شرایط را مدیریت کنند. امروزه سمعک توسط برندهای مختلفی تولید می شود که یکی از آن ها سیگنیا (زیمنس سابق) نام دارد. این شرکت دارای سابقه طولانی مدت در زمنیه تولید سمعک و فناوری های مرتبط است. محصولات این شرکت در مدل های مختلف داخل گوشی، پشت گوشی و ریک و… در بازار موجود هستند و بیماران از آنها استفاده می کنند.

سمعک ها عمر خیلی طولانی ندارند و پس از مدتی دچار خرابی می شوند. خرابی یک سمعک تا حد زیادی به نحوه نگهداری آن توسط کاربر بستگی دارد. در اینگونه موارد نیاز است که سمعک خود را برای تعمیر نزد شنوایی شناس خود ببرید. همانطور که در مقالات گذشته به عوامل و بررسی تعمیر سمعک های مختلف مانند  تعمیر سمعک سونیک  و اتیکن  اشاره کرده بودیم.

در این مقاله قصد داریم به معرفی اصول کلی تعمیر سمعک سیگنیا بپردازیم و راه حل هایی برای افزایش طول عمر این سمعک ها ذکر کنیم. همانطور که می دانید سیگنیا ویا همان زیمنس سابق یکی از برند ها و تولید کننده سمعک هوشمند نیز بوده است 

راهنمای تعمیر سمعک سیگنیا

بیشتر بخوانید: راهنمای تعمیر سمعک اتیکن 

ساختار کلی سمعک

سمعک های امروزی بسیار شبیه کامپیوترهای کوچک برای گوش شما هستند. و اگرچه لزوما نیازی به درک نحوه عملکرد فناوری ندارید، همیشه ایده خوبی است که درک اولیه از بخش‌های مختلف آن داشته باشید تا در صورت بروز مشکل بتوانید عیب‌یابی کنید.

تجویز سمعک پشت گوشی رایج ترین نوع سمعک است که امروزه فروخته می شود و شما می توانید برای  خرید سمعک  اقدام کنید. سمعک‌های سفارشی و کاملا داخل گوش به طور مشابه عمل می‌کنند، اما تمام قطعات موجود در تنها یک قطعه کوچک در گوش قرار می‌گیرند. اگر مطمئن نیستید که چه نوع سمعکی دارید، در مورد انواع و مدل های معمول سمعک ها بیشتر بررسی کنید.

بزرگترین قسمت دستگاه شما بدنه سمعک است که پشت گوش شما قرار می گیرد. بدنه پلاستیکی سخت، باتری و سه جزء مهم را در خود جای داده است:

۱-میکروفون

میکروفون صدا را دریافت کرده و به تقویت کننده می فرستد. با فناوری امروزی، برخی از پردازنده‌های میکروفون سمعک آنقدر پیچیده هستند که می‌توانند بین صدای گفتار و پس‌زمینه تمایز قائل شوند و درک مکالمه در محیط‌های پر سر و صدا را برای کاربر آسان‌تر می‌کنند.

۲-تقویت کننده یا آمپلی فایر

تقویت کننده صدا را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند و آن را به رسیور/ بلندگو می فرستد. قدرت تقویت بسته به شدت کم شنوایی کاربر متفاوت است، تشخیصی که تنها پس از ارزیابی شنوایی آنلاین کامل توسط یک متخصص شنوایی شناسی واجد شرایط انجام می شود.

۳-منبع تغذیه

این باتری است که دستگاه را تغذیه می کند. بسته به مدلی که دارید، باتری های شما ممکن است قابل شارژ یا یکبار مصرف باشند.

دستگاه شما همچنین ممکن است یک سیم پیچ در داخل خود داشته باشد که امکان شنیدن راحت‌تر را در بسیاری از محیط های عمومی فراهم می‌کند. به این سیم پیچ تله “کویل” گفته می شود. اکثر سازندگان توصیه می کنند سمعک خود را قبل از کنار گذاشتن سمعک در طول شب، آن را با یک پارچه نرم و خشک پاک کنید.

این کار کمک می کند تا صفحه میکروفون تمیز و عاری از زباله شده و به درستی کار کند. نگهداری هر شب سمعک ها در رطوبت گیر نیز می تواند به خشک شدن رطوبت اضافی و افزایش عمر و جلوگیری از تعمیر سمعک سیگنیا دستگاه کمک کند.

 تعمیر سمعک سیگنیا

۴-دکمه یا سوئیچ

بسیاری از سمعک ها دارای دکمه یا سوئیچ هستند. این دکمه اغلب می تواند توسط متخصص شنوایی شما برای انجام عملکردهای مختلف بسته به نیاز شما برنامه ریزی شود. ممکن است سمعک، صدا را بین برنامه‌ها یا تنظیمات مختلف برای محیط‌های شنوایی مختلف تغییر دهد، یا ممکن است صدا را کم یا زیاد کند.

ممکن است هر دو را انجام دهد. اگر مطمئن نیستید که دکمه سمعک شما چه کاری انجام می دهد، لطفا با متخصص شنوایی خود یک قرار ملاقات بگذارید.

۵-رسیور/ بلندگو

پس از اینکه صدا از طریق میکروفون پردازش شد و برای نیازهای شنوایی خاص شما تقویت شد، صدا باید به گوش شما منتقل شود. این وظیفه رسیور است که به عنوان بلندگو نیز شناخته می شود.

هنگامی که بلندگو سیگنال الکتریکی را از تقویت کننده دریافت می کند، آن را دوباره به انرژی صوتی (صدا) تبدیل می کند. رسیور یا در بدنه اصلی سمعک تعبیه شده است و یا در برخی مدل ها (ریک) توسط یک سیم باریک به بدنه متصل شده و در کانال گوش قرار می گیرد.

در مورد آزمون تمپانومتری بیشتر بدانید.

قالب سمعک

این قطعات پلاستیکی یا اکریلیک متناسب به خوبی در داخل مجرای گوش قرار می گیرند تا هیچ نشت صوتی برای صدای الکترونیکی که بلندگوی شما به داخل لوله می دهد ایجاد نکند. شکل و جنس قالب گوش به مدل سمعکی که انتخاب کرده اید و شدت کم شنوایی شما بستگی دارد. قالب‌های گوش در طول قالبگیری از گوش با استفاده از یک ماده انعطاف‌پذیر خاص ایجاد می‌شوند.

قالب‌های گوش معمولا برای کسانی که کم شنوایی شدید تا عمیق دارند توصیه می‌شود، زیرا قوی‌ترین تقویت‌کننده را ارائه می‌دهند و از خروج صدا جلوگیری می‌کنند. باز هم، تناسب مناسب با شکل گوش برای جلوگیری از فیدبک مهم است.

قالب‌های گوش معمولاً برای کسانی که کم شنوایی شدید تا عمیق دارند توصیه می‌شود، زیرا قوی‌ترین تقویت‌کننده را ارائه می‌دهند و از خروج صدا جلوگیری می‌کنند. باز هم، تناسب مناسب برای جلوگیری از بازخورد مهم است.

عمر مفید سمعک سیگنیا

اکثر سمعک های مدرن با کیفیت بالا به طور متوسط ​​بین سه تا هفت سال عمر می کنند. بنابراین، ۵ سال انتظار معقولی خواهد بود. برخی از عوامل موثر در طول عمر سمعک ها عبارتند از:

  1. مواد مورد استفاده برای ساخت دستگاه: اگرچه این دستگاه‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که فرسودگی و آسیب سبک‌های زندگی مختلف را تحمل ‌کنند، اما اغلب از پلاستیک، فلز، سیلیکون، پلیمرها و مواد دیگری ساخته می‌شوند که در طول زمان در معرض تخریب ساختاری قرار می‌گیرند. بیشتر ساخته‌شده‌های امروزی دارای یک پوشش محافظ هستند که به آن‌ها مقاومت در برابر آب و گرد و غبار می‌دهد، اما این بدان معنا نیست که تخریب‌ناپذیر هستند.
  2. دستگاه چقدر به طور منظم تمیز می شود: شما باید هر روز سمعک خود را تمیز کنید. با توجه به اینکه این دستگاه‌ها همیشه به جایی می‌روند که شما می‌روید، کثیفی و آلودگی می‌تواند خیلی سریع تجمع پیدا کند. اگرچه برخی از سمعک ها تحت معاینات نظافت دوره ای قرار می گیرند اما یک یا دو بار در سال جلسات برای حفظ ظاهر دستگاه شما کافی نیست.
  3. سبک زندگی خود را در نظر بگیرید. دوش گرفتن، سشوار کشیدن موهایتان، راه رفتن در بیرون و از بین بردن گرد و غبار یا کثیفی… ما بیشتر از آنچه تصور می کنیم در محیط های مرطوب یا غبارآلود هستیم. سعی کنید همیشه مراقب محیط اطراف خود باشید و تا حد امکان از رطوبت و گرد و غبار دوری کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، سمعک به رطوبت حساس است و باید در جای خشک و خنک و ترجیحا با درب باتری باز نگهداری شود.
  4. مدل سمعک: مدل ‌های بزرگ‌تر پشت گوشی در مقایسه با مدل های داخل گوشی طول عمر بیشتری دارند. از آنجایی که سمعک های داخل گوشی از قطعات کوچک تری استفاده می کنند و به دلیل اینکه در ناحیه مرطوب کانال گوش داخلی شما قرار می گیرند، بیشتر در معرض آسیب هستند.
  5. فیزیولوژی بدن فرد استفاده کننده: برخی از افراد پوست چرب دارند و جرم گوش بسیار بیشتری تولید می کنند. این عوامل می توانند بر طول عمر دستگاه تأثیر بگذارند.
  6. فناوری داخل دستگاه: از آنجایی که فناوری سمعک هر چند سال یکبار پیشرفت زیادی می کند، ممکن است تولیدکنندگان قطعات جایگزین برای سمعک های قدیمی را متوقف کنند. اگر متوجه شدید که مدل قدیمی‌تر شما دیگر پشتیبانی نمی‌شود، ممکن است گزینه دیگری به جز جایگزینی یا ارتقای مدل فعلی خود نداشته باشید.

همانطور که در بالا پاسخ داده شد، سمعک معمولا حدود پنج سال دوام می آورد. در حالی که شنوایی شناسان در شنوایی سنجی توصیه می کنند تا سمعک در این زمان تعویض شوند، زمان ایده آل برای بیمار برای بررسی دستگاه های جدید بسیار متفاوت است. اگر دستگاه شما کمتر از ۵ سال سن دارد، اما متوجه می شوید که نیازهای شنوایی شما با سمعک فعلی شما برآورده نمی شود، ممکن است به جای تعویض نیاز به تنظیم داشته باشید.

 سمعک سیگنیا

تعمیر سمعک سیگنیا چگونه انجام می شود

سمعک ها دچار خرابی می شوند و این خرابی ها معمولا قابل تعمیر هستند. اما برخی از مشکلات را خودتان می توانید در منزل تشخیص داده و رفع کنید و نیازی به مراجعات مکرر به شنوایی شناس نیست. گاهی ممکن است سمعک تان صدا نداشته باشد و یا صدایش ضعیف شده باشد.برای تعمیر سمعک سیگنیا٬ بهتر است ابتدا باتری را چک کنید که شارژ داشته باشد.

مشکل باتری ممکن است باعث ایجاد صداهای ناخوشایند در سمعک شود. گاهی سمعک ها صدای گوش ممتد می دهند که به آن فیدبک می گویند. فیدبک می تواند ناشی از قرارگیری نامناسب سمعک داخل گوش، کوچک بودن سمعک و قالب برای گوش فرد در پی تغییر وزن یا رشد کودک و عوامل دیگر باشد.

قطع شدن صدای سمعک می تواند ناشی از انسداد توسط جرم گوش نیز باشد که در سمعک های داخل گوشی شایع تر است. اگر هیچ کدام از این موارد در مورد سمعک شما صدق نمی کند باید به شنوایی شناس مراجعه نمایید. او می تواند برخی از تعمیرات ساده را در مطب انجام دهد.

اما گاهی تعمیرات تخصصی تر نیاز است که در این گونه موارد شنوایی شناس می بایست سمعک تان را برای تعمیر به شرکت نماینده ی سمعک های سیگنیا بفرستد. قاعدتا در این گونه موارد شما چند روزی سمعک نخواهید داشت. سمعک پس از تعمیر توسط شرکت برای شنوایی شناس ارسال می گردد و خواهید توانست آن را از او تحویل بگیرید.

در مورد درمان وزوز گوش چه می دانید؟

عوامل و مشکلات رایج در خرابی سمعک سیگنیا

سمعک ها بسیار کوچک و حساس هستند بنابراین نگهداری از آنها دارای اهمیت بالایی است و عدم توجه به این نکات می تواند موجب خرابی زودهنگام سمعک شود. از جمله مواردی که در مورد تعمیر سمعک رایج است می توان به قرارگیری در معرض رطوبت اشاره کرد. برخی از سمعک ها بعنوان ضدآب معرفی می شوند اما باید بدانید عمده این سمعک ها فقط مقاوم در برابر آب هستند.

در نتیجه نمی توان آن ها را داخل استخر، دریا و محیط های با رطوبت بالا برد و انتظار عدم ایجاد مشکل را داشت. رطوبت و جرم گوش نیز می تواند موجب خرابی رسیور سمعک شود. نحوه و محل نگهداری سمعک بسیار مهم است. اگر از سمعک استفاده نمی کنید آن را روی میز رها نکنید.

قرار دادن سمعک در جعبه مخصوص یا دستگاه خشک کن می توان احتمال افتادن و شکستگی سمعک را کاهش دهد. همچنین کودکان و حیوانات خانگی نخواهند توانست آن را خراب کنند.

تعمیر سمعک

نکات مهم جهت نگه داری سمعک سیگنیا

اگر سمعک هایتان زودتر از عمر مفیدی که داشتند دچار مشکل و خرابی شود می بایست هزینه ی تعمیرات را بر عهده گرفته و یا به فکر خرید سمعک جدید باشید البته با توجه به   قیمت سمعک   در این روزها بهتر است تا مراقب سمعک های خود باشید. برای نگه داری سمعک های سیگنیا همانند دیگر سمعک ها باید موارد زیر را رعایت کرد:

  • اجتناب از رطوبت و جرم گوش
  • اجتناب از قرارگیری سمعک در معرض هوای بسیار سرد یا بسیار گرم
  • اجتناب از تماس زیاد با عرق فرد اگر تعریق زیادی دارد
  • محافظت در برابر سقوط و نگه داری سمعک در جای امن
  • تمیز کردن روزانه سمعک و چکاپ منظم آن

بیشتر بخوانید: سمعک دیجیتال

علائم خرابی سمعک های سیگنیا

برخی از علائم کلیدی که نشان می دهد سمعک   شما نیاز به تنظیم دارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

نوسان بلندی صدا

اگر متوجه شدید که دیگر نمی‌توانید صدای سمعک خود را تنظیم کنید، حتما باید به دنبال تنظیم یا تعمیر دستگاه خود باشید.

صدای سوت

برخی از کاربران هنگام استفاده از سمعک مانند سمعک سوئیسی صدای سوت مداوم را تجربه می کنند. صدای سوت می تواند به دلایل مختلفی از جمله تجمع جرم گوش باشد، بنابراین ممکن است مشکل مستقیما توسط سمعک ایجاد نشود. پزشک شما می‌تواند تجمع بیش از حد جرم گوش را از بین ببرد، بنابراین اگر متوجه چیزی شدید حتما برای مشاوره مراجعه کنید.

افزایش کم شنوایی

سمعک قرار است به کاهش شنوایی شما کمک کند. اگر متوجه شدید که شنوایی شما به نحوی بدتر می شود، متخصص شنوایی سنجی در تهران می تواند تنظیمات مربوط به دستگاه شما را با وضعیت فعلی سلامتی شما تنظیم کند. توجه داشته باشید که اگر درجه خیلی شدید باشد، ممکن است ارتقا یا جایگزینی به شما پیشنهاد شود.

مشکلات غیرمنتظره

سمعک‌ها، ابزارهای الکترونیکی هستند که حسگرها و رایانه‌های کوچکی را نصب می‌کنند، ممکن است به دلایل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری ناگهان از کار بیفتند. شما نباید بترسید زیرا این بدان معنا نیست که شما نیاز به خرید یک سمعک یا یک جفت سمعک جدید دارید. تنظیم سمعک یا حتی تعویض باتری به سادگی ممکن است برای حل این مشکل کافی باشد.

تعداد سال‌هایی که سمعک خود را مصرف کرده‌اید، یکی از بزرگ‌ترین فاکتورهایی است که می‌خواهید دستگاه خود را تعویض یا تنظیم کنید. بنابراین، اگر دستگاه شما بیش از ۵ سال سن دارد و خود را با این مشکلات مواجه می بینید، بهتر است از نظر ذهنی خود را برای احتمال نیاز به تعویض و تعمیر سمعک سیگنیا آماده کنید.

تعمیر کردن سمعک

جمع بندی

در این مقاله از مجله پزشکی و شنوایی کلینیک گوش تهران دانیال با شما درباره تعمیر سمعک سیگنیا صحبت کردیم و به بررسی عوامل و نکاتی پرداختیم که ممکن است این سمعک دچار خرابی شود و نکاتی را که باید در آن رعایت کنید را برای شما توضیح دادیم.

با رعایت تمامی نکات گفته شده می توانید از خرابی سمعک و همچنین  تعمیر سمعک  خود جلوگیری مرده و بهترین عملکرد را در سمعک های خود داشته باشید.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال

این مطلب زیر نظردکتر سید محمدرضا تقوی کاندیدای دکتری تخصصی شنوایی و تعادل دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیریت مرکز ارزیابی شنوایی دانیال نوشته شده است.

«سوالات متداول»

۱-چرا نیاز به تعمیر سمعک‌ها وجود دارد؟

سمعک‌ها ممکن است به علت عوامل مختلفی از جمله خرابی‌های سخت‌افزاری٬مشکلات نرم‌افزاری و… نیاز به تعمیر داشته باشند.

۲. آیا می‌توانم خودم سمعک را تعمیر کنم؟

بسته به میزان تخصص فنی شما، ممکن است بتوانید برخی از مشکلات ریز را خودتان حل کنید. اما برای مشکلات پیچیده‌تر، توصیه می‌شود که به فروشگاه یا متخصص مراجعه کنید تا دستگاه به خوبی تعمیر شود.

۳- چه مواردی به تعمیرگاه سمعک نیاز دارد؟ 

بعضی از موارد مانند صدای ناپایدار یا خرابی در صدا٬ عدم روشن شدن یا خاموش شدن سمعک و…سمعک نیاز به تعمییر دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵.۸ از ۵
از مجموع ۴ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات