کم شنوایی یک طرفه چیست و راه های درمان آن کدام است ؟

کم شنوایی یک طرفه چیست و راه های درمان آن کدام است ؟

فهرست مطالب

شنوایی یکی از نعمت هایی که خیلی از افراد شاید خیلی به آن توجه نکنند ولی زمانی که فرد نتواند صدای عزیزانش و یا صدای اطراف خود را بشنود دچار مشکلات زیادی می شود. برای ناشنوایی در سنینی مختلف بیماری های مختلفی وجود دارد، از کودک گرفته تا سالمندان ممکن  است به انواع  بیماری های شنوایی دچار شوند.

خوشبختانه اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی و بوجود امدن راه های مختلف و پیشرفته درمان و در نهایت استفاده از سمعک های مختلف با جدید ترین تکنولوژی هوشمندانه دنیا این مشکلات شنوایی قابل رفع شدن و درمان می باشد. پس می توانید تجربه شنیدن را به عزیزانتان هدیه دهید. کم شنوایی یک طرفه نیز یکی از این بیماری ها است و در این مقاله از کلینیک گوش تهران قصد داریم درباره کم شنوایی یک طرفه ، علت ها و روش های درمان آن با شما صحبت کنیم.

کم شنوایی

بیشتر بخوانید: درباره سمعک هوشمند یشتر بدانید

کم شنوایی یک طرفه چیست ؟

یکی از بیماری های شایع شنوایی در افراد کم شنوایی یک طرفه است ، در این بیماری فرد یکی از گوش هایش دچار علائم کم شنوایی می شود و کمتر از گوش دیگری می شنود، فرفی نمی کند که شما در چه سنینی دچار این بیماری شوید، بدو تولید در جوانی و یا در هنگام پیری ممکن است دچار شنوایی یک طرفه شوید و باید این موضوع را جدی بگیرید و برای درمان آن به شنوایی سنج خود مراجعه کنید

می رسد و انقدر شدید می شود که  یکی از گوش های شما به حدی ناشنوا می شود که هیچ صدایی را قادر به شنیدن آن نیستید  این بیماری  نوعی از کم شنوایی است   که در آن کاهش شنوایی به. یعنی شخصی به صدای آن گوش دسترسی ندارد و یا دسترسی محدودی دارد و ممکن است از سمعک برای بهتر شنیدن استفاده کنید.

امار دقیقی از مجموع کم شنوایان یک طرفه در دنیا به دلیل عدم  امار گیری درست در دسترس نیست اما طبق تخمین هایی که موسسه سلامت امریکا در این باره زده است ۶۰ هزار نفر در امریکا با مشکل کم شنوایی یک طرفه درگیر هستند و تقریبا از هر ۱۰۰ کودک یک کودک با این بیماری  در این کشور متولد می شود.

با سمعک سوئیسی آشنا شوید.

کم شنوایی و تاثیر آن بر شنیدن

به طور قطع وقتی یکی از گوش های شما دچار مشکلات شنوایی شده  و نمی شنود مشکلات زیادی برای شما بوجود می آید. اگر بخواهیم از نظر علمی این موضوع را بررسی کنیم باید گفت که مغز صدا را از هر دو گوش دریافت و می کند منتظر همین هم می باشد که با ترکیب هر دوصدای رسیده از گوش آنها را ترکیب کرده و مارا در جهت مکان یابی و یافتن صداهارا کمک کند.

در این بیماری  اتفاقی که می افتاد این است که شما :

همانطور که گفتیم مغز زمانی به خوبی در مورد شنوایی درست عمل می کند و شما می فهمید که صدای مورد نظر از کدام سمت است که صدای شنیده شده از یک گوش زودتر از گوش دیگری به مغز برسد این نکته در مورد افرادی که دچار کم شنوایی یک طرفه هستند کاملا فرق می کند از این نظر دچار مشکل هستند.

فردی که یکی از گوش هایش دچار مشکل  می باشد در محیط های شلوغ و یا د جاهایی که نویز صدا موجود دارد دچار مشکل خواهد شد. در این مورد باید گفت که  مغز قابلیت این را دارد که در فضایی که نویز وجود دارد صداهارا تفکیک کرده و به سمت صدایی با هدف گتار و شنیدن و باکیفیتی بالا تر برود حال اگر یکی از گوش ها دچار مشکل شود و دچار کم شنوایی یک طرفه شود دچار مشکل خواهد شد.

کم شنوایی یک طرفه

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره وزوز گوش

اثر سایه ای سر

اصطلاحی که در مورد این بیماری  وجود دارد این است که مغز وقتی صدا را ازسمت گوشی که دچار کم شنوایی و ناشنوایی است دریافت می کند مانع عبور آن می شود و صدا اگر پایین باشد و بیا در یک محیط شلوغ و پر نویز به گوش مقابل برسد با کیفیت پایین  و صدایی کمتر به گوش سالم می رسد و مشکل اصلی افرادی که دچار شنوایی یک طرفه هستند هم همین است .

در مورد صدای گوش چه می دانید؟

عومل کم شنوایی یک طرفه

علت و دلایل زیادی برای یماری کم شنوایی یک طرفه وجود دارد که در زیر به اشاره برخی از آنها می پردازیم:

بیماری منییر

عفونت های ویروسی

نوریتوم آکوستیک

ضربه به سر

اختلالت ژنتیکی و موروثی

عوامل کم شنوایی یک طرفه

بیشتر بخوانید: همه چیزدرباره سمعک کودکان 

درمان کم شنوایی یک طرفه

اگر فکر می کنید که دچار این بیماری هستید باید به فکر درمان  کم شنوایی یک طرفه باشید و ابتدا باید به مرکز شنوایی سنجی مراجعه کنید و با پزشک مربوطه یک آزمایش شنوایی را پشت سر بگذارید شنوایی سنج شما مشکل گوش شما را بررسی کرده و بهترین درمان را برای شما ارائه خواهد داد..

اگر شنوایی سنج شما کم شنوایی یک طرفه را تشخیص داد، با شنوایی شناس خود در مورد گزینه های مدیریت غیر پزشکی مانند تقویت و استراتژی های ارتباطی و درمان دیگر صحبت کنید یا  با مراجعه به یک پزشک گوش و حلق و بینی در این مورد گفتگو کنید اگر نیاز به جراحی دارید باید برای این کار اقدام کنید و یا برای شروع درمان های دیگر در مورد کم شنوایی یک طرفه اقدام کنید. مدیریت کم شنوایی زودتر ر اغلب نتایج بهتری به همراه دارد، بنابراین مهم است که به محض شناسایی کم شنوایی به دنبال گزینه های درمانی باشید.

روش های مختلفی برای درمان این بیماری انجام می شود و می توان گفت که رایج ترین و بهترین کار خرید سمعک برای گوشی است که مشکل کم شنوایی دارد.

استفاده از سمعک و کاشت حلزون در درمان کم شنوایی یک طرفه

یکی از سمعک هایی که برای این کار مناسب می باشد سمعک bicross  می باشد، این سمعک با نصب برروی گوشی که مشکل شنوایی دارد موجب می شود که صدا به گوش سالم و شنوا برسد و فرد صداهارا به خوبی تشخیص دهد و با این کار اثر سایه سر نیز خنثی می شود.

کاشت حلزون

 کاشت حلزون شامل یک دستگاه کاشته شده با جراحی و همچنین یک پردازشگر صدای خارجی است. این دو قسمت با هم کار می کنند تا بخشی از گوش داخلی را که باعث مشکل شنوایی می شود دور بزنند و مستقیماً عصب شنوایی فرد را تحریک کنند. هدف از کاشت حلزون ارائه صدا به گوشی است که دچار کم شنوایی است. کاشت حلزون ممکن است به درک گفتار، زنگ زدن در گوش و محلی سازی صدا کمک کند و جایگزینی برای تجویز سمعک است.

استفاده از سمعک برای کم شنوایی

جلوگیری از بیماری کم شنوایی یک طرفه

قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یکی از عوامل قابل پیشگیری در مورد این بیماری شنوایی می باشد. برای کاهش خطر آسیب رسیدن به گوش هایتان  (در صورت امکان) در دستگاه های الکترونیکی، هدفون ها و اسباب بازی ها کم کنید.

هنگام شرکت در رویدادهای با صدای بلند یا کار با ابزارهای برقی یا در محیط های پر سر و صدا نیز از  گوش گیر (داخل گوش) یا گوش بند (خارج از گوش) استفاده کنید.

جمع بندی

برای نگهداری از گوش هایتان  باید مراقبت بیشتری در این زمینه داشته باشید و  به متخصص شنوایی سنجی در تهران مراجعه کنید.سعی کنید از عواملی که موجب می شود به گوش هایتان آسیب برسد جلوگیری کنید ما در این مقاله سعی کردیم در مورد کم شنوایی یک طرفه صحبت و عوامل و راه های درمان آن را برای شما توضیح دهیم . مراقبت از گوش ها از اهمیت بالایی برخوردار است و بیماری های مختلفی نیز درباره شنوایی بوجود آمده است که می توان به سکته گوش نیز اشاره کرد.

منبع: clevelandclinic

این مطلب زیر نظردکتر سید محمدرضا تقوی کاندیدای دکتری تخصصی شنوایی و تعادل دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیریت مرکز ارزیابی شنوایی دانیال نوشته شده است.

سوالات متداول

کم شنوایی یک طرفه در چه سنینی اتفاق می افتد؟

  • این بیماری سن خاصی ندارد و ممکن است در هر سنی اتفاق بیوفتد

درمان کم شنوایی یک طرفه چگونه است؟

  • شما باید ابتدا به شنوایی سنج خود مراجعه کرده و پس از معاینه و بررسی بیماری شما برای درمان اقدام کنید
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۶ از ۵
از مجموع ۵ رای

۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات