راهنمای تعمیر سمعک ویدکس

راهنمای تعمیر سمعک ویدکس

راهنمای تعمیر سمعک ویدکس

فهرست مطالب

کم شنوایی یکی از بیماری ها و مشکلات شایع در جوامع است که می تواند در سنین مختلفی بروز کرده و باعث ایجاد مشکلات مختلفی در روابط اجتماعی، زندگی شخصی، شغلی و… شود. کم شنوایی درمان نشده همچنین با احتمال بروز افسردگی و انزوای اجتماعی در ارتباط است. بنابراین ضروری است تا حد امکان به درمان کم شنوایی و مدیریت این اختلال پرداخته شود.

درمان کم شنوایی با استفاده از وسایل کم شنیداری مانند سمعک و کاشت حلزون خواهد بود. سمعک یک وسیله ی الکترونیکی کوچک است که صداهای محیطی را دریافت و پس از دستکاری و اعمال تغییرات لازم به گوش ها ارائه می کند. از طرفی فرقی نمی کند که از یک سمعک هوشمند استفاده می کنید یا آنالوگ و یا دیجیتال  کمپانی های متعددی امروزه به تولید و ارائه این تجهیزات تقویت شنیدرای مشغول هستند از جمله کمپانی ویدکس.

ویدکس ششمین تولیدکننده بزرگ سمعک در جهان است. این شرکت با همکاری نزدیک با محققان و متخصصان شنوایی شناسی بین المللی، طیف وسیعی از یک  سمعک دیجیتال  را توسعه داده است. در این مقاله قصد داریم به مبحث تعمیر سمعک ویدکس بپردازیم و راه کارهایی جهت مقابله با خرابی سمعک را برای شما توضیح دهیم.

 راهنمای  تعمیر سمعک  

 

بیشتر بخوانید: راهنمای  تعمیر سمعک سونیک

 

تنظیم و تعمیر سمعک ویدکس

افرادی که از سمعک استفاده می کنند اغلب می گویند که این دستگاه های کوچک یکی از بهترین سرمایه گذاری هایی است که تا به حال انجام داده اند. برای اینکه بیشترین استفاده را از خرید خود ببرید، سمعک شما باید متناسب و تنظیم شده باشد.

همراه با توصیه‌های حرفه‌ای، صبر و پشتکار شما کلید استفاده از دستگاه‌هایتان در نهایت پتانسیل آنها است. وقتی به این نحوه ی شنیدن جدید عادت کردید، تعجب خواهید کرد که چرا اینقدر منتظر ماندید تا برای خرید سمعک اقدام کنید.

در طی یک قرار ملاقات برای فیتینگ و تنظیم سمعک، شنوایی شناس دستگاه های شما را برای رفع نیازهای خاص شما کالیبره می کند. نوع کم شنوایی، میزان کم شنوایی و همچنین سبک زندگی شما دقیقا نحوه تنظیم دستگاه های شما را تعیین می کند. در رابطه با تعمیر سمعک ویدکس شنوایی شناس به بازخورد شما اعتماد می کند تا بفهمد که سمعک شما چگونه برای شما کار می کند. موارد زیر در مورد نگهداری و استفاده از سمعک ها اهمیت دارد:

  • نحوه تمیز کردن و مراقبت از آنها
  • نحوه تعویض باتری آنها
  • نحوه نگهداری صحیح سمعک

اگر سمعک‌های شما مجهز به اتصال بلوتوث یا سایر ویژگی‌های پیشرفته باشد، شنوایی شناس موطف است اطمینان حاصل ‌کند که با استفاده از همه چیزهایی که دستگاهتان ارائه می‌کند احساس راحتی می‌کنید.

به یاد داشته باشید، ممکن است کمی طول بکشد تا با سمعک خود به صدای اطراف عادت کنید، بنابراین بهتر است یک رویکرد آهسته و پیوسته در پیش بگیرید. بسیاری از بیماران هر روز برای مدت طولانی تری سمعک خود را استفاده می کنند تا زمانی که کاملا با آن ها سازگار شوند.

در حالی که سایرین آنقدر هیجان زده هستند که از همان ابتدا به طور تمام وقت از سمعک های خود استفاده می کنند. توصیه می کنیم هر کاری که برای شما راحت تر است را انجام دهید و سوالات خود را از شنوایی شناس تان بپرسید.

پس از مدتی استفاده از سمعک ممکن است احساس کنید که نیاز به تنظیم مجدد دارد و دیگر برایتان مناسب نیست. در این گونه موارد نیز می بایست به شنوایی شناس تان مراجعه کرده و از او بخواهید سمعک تان را بررسی و در صورت نیاز مجددا تنظیم نماید.

گاهی مشکل تنها با یک تنظیم ساده حل نخواهد شد. سمعک نیز مانند هر وسیله دیگری که روزانه مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است خراب شود. بنابراین باید برای تشخیص علت مشکل و تعمیر سمعک به شنوایی شناس خود مراجعه نمایید.

برخی از مشکلات را می توان در مطب برطرف کرد و ایرادات اساسی تر نیاز به تعمیر توسط شرکت نماینده سمعک دانمارکی ویدکس دارد بنابراین برای تعمیر سمعک ویدکس توسط شنوایی شناس به شرکت مربوطه ارسال می گردد. پس از تعمیر و بازگشت سمعک می توانید آن را از شنوایی شناس خود تحویل بگیرید.

 راهنمای  تعمیر سمعک  ویدکس

 

بیشتر بخوانید: سمعک کودکان 

نقش باتری در طول عمر سمعک ویدکس

سمعک ها به طور کلی از دو نوع باتری استفاده می کنند. باتری های یکبار مصرف و باتری های شارژی. نوع اول هر چند روز یکبار نیاز به تعویض دارد زیرا به اتمام می رسد اما نوع دوم را می توان هر روز شارژ کرد. باتری می تواند یک عامل برای خرابی سمعک باشد.

توصیه می شود زمانیکه به مدت طولانی از سمعک استفاده نمی کنید، درب باتری را باز کرده و حتی باتری را خارج کنید و کنار بگذارید. قرار دادن سمعک در دستگاه خشک کن نیز گزینه ی مناسبی است زیرا رطوبت باتری و سمعک را می گیرد و از خراب شدن آن ها جلوگیری می کند و شما کمتر نیاز به تعمیر سمعک ویدکس پیدا می کنید.

تجویز سمعک چه مراحلی دارد؟

شرایط نگه داری سمعک ویدکس

سمعک شما سرمایه گذاری قابل توجهی است بنابراین منطقی است که بخواهید عمر و دوام دستگاه تان تا حد ممکن است زیاد شود. علاوه بر تمیز کردن، بازرسی و نگهداری منظم، نحوه نگهداری یک سمعک می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد آن داشته باشد یا آن را از کار بیندازد.

اکثر افرادی که از سمعک ‌های پشت گوشی (BTE) استفاده می‌کنند، می‌دانند که تمیز و خشک نگه داشتن سمعک‌هایشان تا حد امکان، کلید عملکرد مناسب است. گزینه‌های مختلفی برای نگهداری سمعک ‌های شما وجود دارد، که برخی از آن‌ها می‌توانند بیش از آنکه فایده داشته باشند، ضرر برسانند:

روی تخت خواب قرار دادن

 در حالی که این کارامکان دسترسی آسان به سمعک شما را فراهم می کند، همیشه خطر افتادن سمعک بر روی زمین، قرار گرفتن آن در معرض نور خورشید و گرد و غبار و گم شدن باتری ها در صورت برداشتن آنها برای شب وجود دارد.

نگهداری در کشور و کمد

 اکثر مردم وقتی شب به رختخواب می روند سمعک خود را در کشوی خود قرار می دهند. این یک گزینه عالی است، زیرا آنها را در دسترس و دور از نور خورشید قرار می دهد و از برخورد تصادفی آنها به زمین جلوگیری می کند.

با تمپانومتری بیشتر آشنا شوید.

 دستگاه رطوبت گیر سمعک

رطوبت گیر تمام مزایای یک کشو را ارائه می دهد، اما با مزیت اضافی خشک نگه داشتن سمعک ها در طول شب.

در برنج نپخت

: یک کاسه برنج نپخته می تواند به عنوان جایگزین کم هزینه ای برای رطوبت گیر باشد. بیماران می توانند سمعک خود را در طول شب در برنج قرار دهند که رطوبت را از دستگاه خارج می کند.

در ماشین: گذاشتن سمعک در ماشین هرگز ایده خوبی نیست. لوازم الکترونیکی ظریف به دمای شدید حساس هستند و رطوبت خودرو پس از خاموش شدن خودرو تنظیم نمی‌شود.

بیمارانی که از دستگاه‌های داخل گوشی (ITE) استفاده می‌کنند، هنگام نگهداری سمعک با چالش‌های منحصر به فردی مواجه می‌شوند. از آنجایی که این دستگاه‌ها بسیار کوچک‌تر هستند، در صورت نیاز به خشک‌کردن، سخت‌تر از هم جدا می‌شوند. هنگام نگه داری یک سمعک داخل گوشی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • حیوانات خانگی و کودکان: دستگاه های کوچک می توانند مانند آب نبات یا خوراکی برای کودکان و حیوانات خانگی به نظر برسند (و همینطور باتری های سمعک). مطمئن شوید که دستگاه شما در فاصله مناسبی از سطح زمین قرار دارد و هنگامی که بچه ها و حیوانات خانگی در اطراف هستند، به دور از دسترس آن ها نگهداری می شود.
  • نگه داری سمعک کوچک: گم کردن سمعک های کوچک داخل گوشی شما حتی اگر در یک کشو قرار گیرد، آسان است، زیرا این سمعک ها به اندازه کافی کوچک هستند که به پایین بیفتند. یک جعبه کوچک مانند جعبه جواهرات با تهویه مناسب، سمعک های شما را دور از آسیب و در دسترس شما قرار می دهد.
  • نگهداری از سمعک هنگام سفر: اگر هنگام سفر در ایمن نگه داشتن سمعک های خود مشکل دارید، می توانید از خشک کن سمعک بهره مند شوید. این وسیله یک کیس سبک وزن با پوسته سخت با کنترل رطوبت داخلی است که سمعک شما را در هنگام حرکت ایمن و خشک نگه می دارد.

تعمیر کردن سمعک دانمارکی ویدکس

بیشتر بخوانید: بهترین برنامه برای سمعک 

 

نقش دما در طول عمر سمعک ویدکس

برخی عوامل می توانند موجب خرابی سمعک ها شوند. یکی از این موارد حرارت و دما در سمعک های ویدکس می باشد. حرارت بالا می تواند موجب آسیب به اجزاء داخلی سمعک شما شود بنابراین باید سمعک ها را به دور از گرمای شدید نگه داری کنید. گرمای شدید می تواند از قرار گیری در معرض سشوار تا رها کردن سمعک داخل خودرو در یک روز گرم تابستانی متغییر باشد.

دمای بسیار پایین نیز می تواند به سمعک ها آسیب وارد کند. همچنین خطر تجمعه رطوبت را بالاتر می برد به ویژه در زمان هایی که از محیط سرد بیرون وارد خانه ای می شوید که رطوبت بالایی دارد. میعان موجب می شود تا بخار آب در داخل سمعک سرد شود و قطرات کوچک آب تشکیل خواهند شد.

عوامل خرابی سمعک ویدکس

سمعک های شما ثمره های شگفت انگیز فناوری هستند که از قطعات ریز و پیچیده برای بهبود شنوایی شما استفاده می کنند. با این حال، از آنجایی که سمعک بسیار کوچک و شکننده است، ممکن است به مرور زمان شکسته شود یا دچار فرسایش گردد.

شما باید علائمی را که نشان می دهد سمعک شما ممکن است نیاز به تعمیر داشته باشد، بشناسید و آن را نزد شنوایی شناس خود ببرید تا آن را تعمیر یا تعویض کند. چهار مشکل زیر رایج ترین علل خرابی سمعک هستند و شما باید برای تعمیر سمعک ویدکس خود اقدام کنید.

تمیز نکردن سمعک

ممکن است سخت‌ترین تکنیک تعمیر به نظر نرسد، اما یکی از رایج‌ترین دلایلی که سمعک‌ها کار نمی‌کنند، تجمع جرم گوش است. این جرم می‌تواند میکروفون را مسدود کند و صدا را آرام‌تر سازد. اکثر سمعک ها دارای فیلترهای قابل تعویض وکس گارد هستند که از وارد شدن جرم به خود سمعک جلوگیری کنند. تعویض فیلتر یک راه حل ساده و کم هزینه است که تفاوت قابل توجهی را ایجاد می کند. با تمیز کردن مداوم سمعک ویدکس می توانید از تعمیر سمعک ویدکس توسط شنوایی سنجی و تعمیرات اساسی تر آن جلوگیری کنید. از طرف دیگر نیز با توجه به قیمت سمعک  در این روزها بهترین کار رسیدگی مداوم به سمعک های خود می باشد.

به عنوان یک قانون کلی، باید سمعک خود را هر روز با استفاده از یک مسواک نرم تمیز کنید. با این حال، وسوسه نشوید که از آب استفاده کنید زیرا رطوبت دوست سمعک شما نیست و ممکن است باعث ایجاد مشکل در میکروفون شود.

تعمیر خرابی سمعک

 

بیشتر بخوانید: سمعک پیشرفته

تعویض باتری

باز هم، این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما باتری های معیوب به راحتی جایگزین می شوند و بسیاری از رایج ترین مشکلات را حل می کنند. اولین چیزی که باید بررسی کنید زمانی که به نظر می رسد سمعک شما کار نمی کند این است که آیا باتری درست است، در سمعک محکم شده است و آیا باتری شارژ دارد یا خیر.

اگر اولین باتری کار نمی کند، دیگری را امتحان کنید و ببینید که آیا آن باتری کار می کند یا خیر. اگر چند باتری را بدون موفقیت امتحان کردید، با منبع تغذیه مشکل دارید و باید سمعک خود را برای تعویض ببرید.

با سوت گوش بیشتر آشنا شوید.

میکروفون معیوب

 موقع خراب شدن میکروفن باید گفت که این کاری نیست که  بتوانید خودتان در رابطه با تعمیر سمعک ویدکس  انجام دهید، اما به احتمال زیاد می توانید مشکلات ناشی از یک میکروفون معیوب را تشخیص دهید. اگر صدای سوت یا اعوجاج مکرر را تجربه می کنید، ممکن است میکروفون سمعک شما از جای خود خارج شده باشد. این یک راه حل ساده است که شنوایی شناس شما احتمالا می تواند به سرعت آن را برطرف کند.

نوسانات صدا یا عدم امکان تغییر صدا به حد مناسب نیز از نشانه های فرسوده شدن میکروفون سمعک شماست. برای حل این مشکل، شنوایی شناس شما و  متخصص شنوایی سنجی در تهران ممکن است مجبور شود سمعک شما را به شرکت سازنده بفرستد تا یک میکروفون جایگزین در آن قرار گیرد.

لوله سمعک پشت گوشی

اگر سمعک شما پشت گوشی است، لوله آن ممکن است به مرور زمان ساییده شود یا حتی بشکند. این امر می تواند باعث ایجاد مشکل در سمعک شما شود، اما خوشبختانه یک راه حل ساده است که شنوایی شناس شما می تواند در عرض چند دقیقه در مطب خود انجام دهد. مانند قبل، این مشکل اغلب باعث ایجاد صداهای سوت می‌شود، اما ممکن است نشانه‌ای از این باشد که سمعک پشت گوشی شما به درستی روی گوش شما قرار نگرفته است.

تعویض باتری سمعک

تمیز کردن سمعک ویدکس برای جلوگیری از خرابی آن

برخلاف بسیاری از وسایل الکترونیکی، سمعک‌ها باید در شرایطی کار کنند که ایده‌آل نیستند: داخل کانال‌های گوش، جایی که در معرض جرم گوش و رطوبت قرار می‌گیرند. تمیز کردن منظمی که می توانید خودتان انجام دهید همراه با نگهداری معمولی که توسط متخصص شنوایی شناس تان ارائه می شود، سال ها شنوایی بهتری را برای شما به ارمغان می آورد. در زیر نکاتی در مورد نحوه تمیز کردن سمعک ویدکس آمده است.

 یکی از نکات مهم در رابطه با تعمیر سمعک ویدکس همیشه قبل از تمیز کردن سمعک دست های خود را خوب بشویید. در طول برنامه بهداشتی خود سمعک را کنار بگذارید. صورت و موهای خود را بدون سمعک بشویید تا آب و صابون به آنها آسیب نرسانند. پس از استفاده از محصولات مو مانند اسپری یا ژل، سمعک خود را قرار دهید.

دستگاه خود را در پایان روز تمیز کنید. تمیز کردن سمعک قبل از خواب، چندین ساعت به آن‌ها فرصت می‌دهد تا قبل از قرار دادن دوباره آن‌ها، هوا خارج شوند. هنگام تمیز کردن سمعک از دستمال‌های حاوی مواد شیمیایی یا الکل خودداری کنید زیرا ممکن است به سمعک آسیب برساند.

از گرما یا سرمای شدید پرهیز کنید. اگر دمای بیرون زیر صفر است و سمعک‌هایتان را از گوش‌هایتان بیرون می‌آورید، به جای گذاشتن آن‌ها در جیب کتتان، آن‌ها را در داخل خانه بگذارید. به همین ترتیب، اگر سمعک خود را برای پریدن در استخر بیرون می آورید، به جای گذاشتن روی میز کنار استخر، آنها را به داخل خانه ببرید.

با وزوز ضربانی بیشتر آشنا شوید.

تمیز کردن سمعک های داخل گوشی

  1. تمیز کردن خود را روی سوراخ های دستگاه از جمله پورت های میکروفون با استفاده از یک مسواک با موهای نرم یا برس ارائه شده توسط متخصص شنوایی تان برای پاک کردن جرم انباشته شده متمرکز کنید. سمعک را طوری نگه دارید که دریچه ای که در حال تمیز کردن آن هستید رو به پایین باشد تا ذرات سست به جای اینکه داخل سمعک بمانند از سمعک خارج شوند.
  2. در مرحله بعد، از یک واکس یا قلاب برای پاک کردن هر چیزی از سوراخ هایی که با برس بیرون نیامده اند، استفاده کنید.
  3. کار را با پاک کردن کل سمعک با یک پارچه یا دستمال تمیز و خشک به پایان برسانید. این کار باعث حذف زباله های بدنه سمعک می شود.

تمیز کردن سمعک پشت گوشی

  1. دستگاه را از نظر وجود زباله بررسی کنید و آن را با یک برس نرم یا یک پارچه خشک بردارید.
  2. قالب گوش را از روی هوک بردارید تا تمیز شود. برخی از قالب های گوش، به ویژه آنهایی که از مواد نرم ساخته شده اند، ممکن است به مرور زمان تغییر رنگ داده و لکه بردارند. تمیز کردن روزانه آنها و خیساندن آنها در آب گرم و صابون یک بار در هفته به شما کمک می کند. قبل از استفاده، اجازه دهید قالب ها یک شبه کاملا خشک شوند و از الکل یا سایر مواد شیمیایی روی آنها استفاده نکنید. قالب های گوش شما ممکن است با گذشت زمان بوی خفیفی پیدا کنند، اما بوی قوی می تواند نشان دهنده عفونت گوش شما باشد، بنابراین اگر متوجه آن شدید با شنوایی شناس خود مشورت کنید.
  3. از یک دمنده حباب برای خروج آب از لوله استفاده کنید و سپس اجازه دهید یک شب کاملا خشک شود.

تعمیر انواع سمعک

جمع بندی

در این مقاله از بهترین مرکز شنوایی سنجی سعی کردیم تا به پرسش هایی که می تواند یکی از مهم ترین سوالات اساسی شما در رلبطه با نگهداری و تعمیر سمعک ویدکس باشد پاسخ دهیم، نکته مهم در این مطلب که با تعمیر بقیه سمعک ها نیز مشترک است حفظ و نگهداری درست سمعک های شما است.

تعمیر سمعک اتیکن یا ویدکس فرقی نمی کند، نقاط مشترک در همه این سمعک ها نگهداری درست و تمیز کردن مداوم این سمعک ها است. پس با رعایت تمامی این نکات می توانید هزینه  های کمتری را در  رابطه با سمعک های خود بپردازید.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال

این مطلب زیر نظردکتر سید محمدرضا تقوی کاندیدای دکتری تخصصی شنوایی و تعادل دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیریت مرکز ارزیابی شنوایی دانیال نوشته شده است.

 

سوالات متداول

۱-چه زمانی باید برای تعمیر سمعک ویدکس به شنوایی سنج خود مراجعه کنم؟

زمانی باید به شنوایی سنج خود برای تعمیر سمعک ویدکس مراجعه کنید که سمعک شما شکسته باشد و یا به صورت کامل کار نکند.

۲-تعمیر و تنظیم سمعک ویدکس چگونه است؟

برخی از مشکلات را می توان در مطب برطرف کرد و ایرادات اساسی تر نیاز به تعمیر توسط شرکت نماینده ویدکس دارد. بنابراین برای تعمیر سمعک ویدکس توسط شنوایی شناس به شرکت مربوطه ارسال می گردد. پس از تعمیر و بازگشت سمعک می توانید آن را از شنوایی شناس خود تحویل بگیرید.

۳-شرایط نگهداری این سمعک چگونه است؟

علاوه بر تمیز کردن، بازرسی و نگهداری منظم، نحوه نگهداری یک سمعک می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد آن داشته باشد یا آن را از کار بیندازد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات