کم شنوایی در کودکان چگونه است و راه های درمان آن چیست

کم شنوایی در کودکان چگونه است و راه های درمان آن چیست

علائم کم شنوایی در کودکان

فهرست مطالب

اگر که به تازگی کودک خود را به دلیل این که در شنیدن مشکل دارد و دچار کم شنوایی شده است نزد شنوایی سنج برده اید قطعا دچار نگرانی های بسیاری هستید و به دنبال حل این مشکل و درمان درمان کم شنوایی و دلایل کم شنوایی در کودکان  خود هستید ، پاسخ درست این است که امروز با پیشرفت هایی که علم پزشکی در این زمینه داشته است دیگر جای نگرانی نیست و می توانید با استفاده از روش های درمانی که وجود دارد  کم شنوایی در کودکان خود را به راحتی درمان کنید.

در مقالات قبلی به طور کامل در مورد سمعک کودکان با شما صحبت کرده بودیم  در این مقاله از مجله دانیال کلینیک سعی کردیم به تمامی پرسش ها و نگرانی های موجود در مورد کم شنوایی در کودکان پاسخ دهیم.

کم شنوایی در کودکان

بیشتر بخوانید: سکته گوش چیست؟

کم شنوایی در کودکان چگونه اتفاق می افتد؟

کم شنوایی یعنی کاهش توانایی فرد در شنیدن صداهایی که افراد عادی می توانند بشنوند. این مشکل توسط تست ادیومتری یا جایگزین های آن تشخیص داده می شود. کم شنوایی در کودکان  می تواند ناشی از آسیب و اختلال در بخش های مختلف سیستم شنوایی باشد از جمله گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی. آسیب هر بخش می تواند انواع و درجات خاصی از کم شنوایی در کودکان  را ایجاد کند.

کم شنوایی و صدای گوش در هر سنی ممکن است رخ دهد. در مورد کودکان این افت شنوایی یا مادرزادی است و یا طی سال های اولیه زندگی ایجاد می شود. بسته به نتایج آزمایش شنوایی، در صورتی که کودک نتواند صداهای کمتر از حد معینی را بشنود، در هر گوش (یک طرفه) یا هر دو گوش (دوطرفه) ممکن است کم شنوایی تشخیص داده شود. حداقل آستانه معمولا چیزی در حدود ۱۵ تا ۲۰ دسی بل صدا است که تقریبا صدای خش خش برگ ها یا زمزمه افراد است.

اگرچه نشنیدن خش‌خش برگ‌ها به عنوان یک درجه خفیف کم شنوایی در نظر گرفته می‌شود، اما درک بخش‌های خاصی از گفتار را سخت‌تر می‌کند. به همین دلیل است که درمان کم شنوایی در کودکانی که از بدو تولد در حال یادگیری زبان هستند بسیار حیاتی است.

هر چند این یک نقطه شروع است. برخی از کودکان کم شنوایی خفیف (آنها نمی توانند صداهای زیر ۲۵-۴۰ دسی بل را بشنوند)، متوسط ​​(۴۱-۶۰ دسی بل)، شدید (۶۱-۸۰ دسی بل) و عمیق (دسی بل ۸۱+) خواهند داشت. ناتوانی در شنیدن تقریبا تمام صداها به عنوان کم شنوایی عمیق شناخته می شود.

کم شنوایی در کودکان  ترکیبی از کاهش حجم صدا (اندازه گیری شده بر حسب دسی بل) و گام یا فرکانس صدا (اندازه گیری شده بر حسب هرتز) است. به عنوان مثال، برخی از کودکان ممکن است برای شنیدن صداهایی با فرکانس بالا مشکل داشته باشند.

اما در شنیدن صداهای با فرکانس پایین که به عنوان کم شنوایی با فرکانس بالا شناخته می شود، مشکلی ندارند. کودکی که کم شنوایی متوسط ​​در فرکانس‌های بالا دارد، نمی‌تواند بیشتر گفتار را به درستی بشنود، اما ممکن است صدای یک هلیکوپتر را کیلومترها دورتر بدون مشکل بشنود.

برخی ممکن است افت شنوایی معکوس داشته باشند، که کم شنوایی با فرکانس پایین است، و برخی دیگر دچار کم شنوایی “مسطح” می شوند، به این معنی که آنها برای شنیدن صداها در همه سطوح، مشکل دارند. همانطور که می بینید، کم شنوایی منحصر به فرد و بسیار متغیر است.

به همین دلیل است که سمعک های سفارشی شده مانند سمعک سوئیسی بسیار مهم هستند، زیرا می توانند با الگوی خاص کم شنوایی کودک تنظیم شوند. برای درک کامل کم شنوایی فرزندتان، مهم است که میزان کم شنوایی در هر گوش را بدانید و همچنین بدانید شنیدن چه صدایی برای او سخت تر است.

 

بیشتر بخوانید: درمان کم شنوایی با سلول بنیادی

علائم کم شنوایی در کودکان

زمانیکه که بزرگسالان دچار کم شنوایی هستند معمولا خودشان دلایل کم شنوایی در کودکان را تشخیص می دهند اما کم شنوایی در کودکان و علائم کم شنوایی قدری متفاوت است. این والدین هستند که به ویژه رد سال های ابتدایی زندگی باید رفتارهای کودک را تحت نظر داشته و وجود مشکلات احتمالی را تشخیص دهند. در مورد مشکلات شنوایی چند نشانه وجود دارد که می تواند والدین را به وجود کم شنوایی مشکوک نماید. البته اینها فقط بخشی از علائم هستند.

  • در درک آنچه مردم می گویند مشکل دارد.
  • نسبت به سایر کودکان هم سن و سال خود متفاوت صحبت می کند.
  • وقتی اسمش را صدا می زنید جواب نمی دهد.
  • به سوالات پاسخ نامناسب می دهد (سوءتفاهم).
  • صدای تلویزیون را بسیار زیاد می کند یا برای شنیدن بسیار نزدیک به تلویزیون می نشیند.
  • از نظر تحصیلی مشکل دارد، مخصوصا اگر قبلا مشکل نداشته باشد.
  • تاخیر در گفتار یا زبان یا مشکل در بیان چیزها دارد.
  • دیگران را به منظور تقلید از اعمال آنها در خانه یا مدرسه تماشا می کند.
  • از گوش درد یا صدا در گوش خود شکایت می کند.
  • نمی تواند از طریق تلفن بفهمد یا در حین صحبت کردن با تلفن، مرتبا گوشی را عوض می کند.
  • چندین بار در روز می گوید “چی؟” یا “ها؟”.
  • چهره گوینده را با دقت تماشا می کند (بسیاری از افت شنوایی کودکان تشخیص داده نمی شود زیرا آنها لب خوان بسیار موفقی هستند).

علائم کم شنوایی در کودکان

 

 بیشتر بخوانید: کم شنوایی یک طرفه چیست و چگونه درمان می شود؟

تست شنوایی در کودکان چگونه انجام می شود

 غربالگری شنوایی کودکان یکی از راه های تشخیص این بیماری می باشد برای این که شنوایی شناس به صورت دقیق این مشکل را تشخیص دهد تست ها و ازمایش های مختلفی را برای شنیدن  کودک انجام می دهد

غربالگری شنوایی کودکان

غربالگری شنوایی نوزادان در تمام ۵۰ ایالت امریکا  اجباری است و لازم است که قبل از این کودک تازه متولد شده را از بیمارستان ترخیص کنند این ازمایش به طور کامل و دقیق انجام شود و شنوایی کودک را بررسی کنند. دو نوع غربالگری شنوایی نوزادان وجود دارد که هر دو بدون درد هستند و می توانند در هنگام خواب نوزاد انجام شوند.

همچنین در مورد درمان وزوز گوش بخوانید.

تست ادیو متری

شنوایی شناس کودک از روشی به نام ادیومتری برای کودکان  استفاده می کند. در واقع ادیو متری برای کودکان یک نوع بزی است که با ایجاد صداها ی مختلف توسط شنوایی سنج میزان شنوایی کودک شما را می سنجد.

هنگامی که کودک به درستی به یک صدا پاسخ می دهد، والدین و شنوایی سنجی که در آنجا حضور دارند کودک را تشویق کنند  این تقویت اجتماعی متناسب با سن معمولاً کودک را به اندازه کافی درگیر می کند تا شنوایی شناس بتواند نشانه خوبی از توانایی شنوایی کودک را بسنجد. اگر کودک نوپا از گوشی استفاده کند، می توان اطلاعات خاص گوش را به دست آورد.

مراجعه به متخصص برای برای درمان کم شنوایی کودکان

بسته به شدت و علت کم شنوایی در کودک شما، سمعک، کاشت حلزون و ترکیبی از گفتار درمانی یا دستگاه های کمک شنیداری ممکن است برای درمان توصیه شوند. اگر متوجه شدید که نوزاد یا کودک شما هر یک از علائم فوق را نشان می دهد، او را نزد پزشک ببرید تا شما را به متخصص شنوایی سنجی در تهران ارجاع دهد تا شنوایی کودکتان را آزمایش کند.

اگر کودکی تجمع جرم، عفونت گوش یا مشکل دیگری که باعث کم شنوایی موقت می شود داشته باشد، به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد تا افت موقت شنوایی را درمان کند. شنوایی شناسان می توانند معاینات دقیق شنوایی رفتاری حتی برای کودکان بسیار کوچک (تا سن ۶ ماهگی) انجام دهند. چندین آزمایش عینی وجود دارد که نوزادان، کودکان نوپا و خردسالان نیز می توانند تحت آن قرار گیرند.

این آزمایشات بدون درد و غیر تهاجمی هستند. پس از معاینه، شنوایی شناس زمانی را صرف صحبت با شما در مورد توانایی شنوایی فرزندتان می کند و یک برنامه درمانی یا مداخله پزشکی مناسب را توصیه می کند. در صورت نیاز شنوایی شناس خدمات مرتبط با سمعک را ارائه می کند.

راه های درمان کم شنوایی در کودکان

بهترین سمعک برای درمان کم شنوایی کودکان کدام است

از ۳ تا ۶ ماهگی می توان به کودکان سمعک تجویز کرد. در این سنین پایین سمعک های پشت گوشی بهترین گزینه برای کودک هستند. سمعک پشت گوشی یکی از مناسب ترین راه ها برای درمان کم شنوایی در کودکان است این سمعک  از دو قسمت تشکیل شده است:

  • قالب گوش که به صورت سفارشی ساخته شده و در مجرای گوش قرار می گیرد.
  • سمعک که پشت گوش قرار می گیرد و توسط خانواده و شنوایی شناس کودک انتخاب می شود.

همانطور که کودک شما به رشد ادامه می دهد، قالب گوش می تواند متناسب با اندازه و شکل گوش در حال رشد کودک شما نباشد. خود سمعک با رشد کودک شما نیازی به تعویض ندارد. فقط به قالب سمعک  جدید نیاز خواهد شد. احتمالا در چند سال اول استفاده از سمعک، چندین قالب گوش جدید ساخته خواهد شد.

سمعک انواع مانند سمعک داخل گوشی مختلفی دارد. سمعک پشت گوشی یا BTE رایج ترین سمعک برای کودکان خردسال است زیرا:

  • می تواند به انواع مختلف قالب گوش متصل شود،
  • با رشد فرزندتان، قالب گوش به راحتی قابل تعویض است،
  • قالب گوش به راحتی قابل حمل و تمیز است،
  • با بسیاری از انواع کم شنوایی کار می کند و
  • قالب های گوش نرم و ایمن برای گوش های کوچک فرزند شما هستند.

سمعک مناسب کودکان دارای ویژگی هایی است که در ادامه به آن اشاره کرده ایم:

  • دوام بیشتری نسبت به مدل های بزرگسال دارند. کودکان می توانند به سمعک آسیب زیادی وارد کنند.
  • سمعک های کودکان همیشه با سیستم های FM/DM و سایر وسایل کمکی سازگار هستند.
  • درب های باتری سمعک های کودکان در برابر دستکاری مقاوم هستند. باتری ها در صورت استفاده نادرست یا بلعیده شدن می توانند خطرناک باشند.
  • بدنه ی سمعک اطفال اغلب شامل یک چراغ LED ویژه دارد که نشان می دهد دستگاه کار می کند.

با تست ادیومتری آنلاین آشنا شوید.

هزینه خرید و قیمت سمعک برای کودکان ناشنوا

همه مدل‌های سمعک دارای یک میکروفون برای دریافت صدا، یک پردازنده برای تجزیه و تحلیل صدا (فیلتر کردن صداهای ناخواسته مانند صدای اضافی باد، به عنوان مثال، در هنگام تقویت صداهای مورد نظر)، و یک گیرنده (یا بلندگو) برای ارائه صدای تقویت‌شده عمیق هستند. داخل بدنه اصلی یک باتری دستگاه را تغذیه می کند و می تواند قابل شارژ یا یکبار مصرف باشد. جدیدترین مدل ها که سمعک هوشمند هستند

همچنین به دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها متصل می‌شوند تا امکان ارسال مستقیم صدای پخش‌شده از طریق سمعک را فراهم کنند. سمعک کودکان دارای تفاوت هایی با سمعک بزرگسالان است که در بخش قبلی مطرح شد.هزینه ی سمعک کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد. همانند سمعک بزرگسالان، این سمعک ها نیز دارای تکنولوژی های متفاوتی هستند که بر قیمت سمعک   تاثیر می گذارد.

نگران خرید سمعک کودک خود نباشید زیرا رنج وسیعی از قیمت ها را دارد و می توانید بسته به توان مالی خود یکی از آن ها را انتخاب نمایید. و مشکل کم شنوایی در کودکان خود را حل نمایید.

همچنین ممکن است بیمه شما نیز مبلغی را تحت عنوان کمک هزینه ی سمعک پرداخت نماید که از هزینه کلی سمعک خواهد کاست.  برای اطلاع از شرایط بیمه سمعک  جهت پرداخت هزینه ی  آن بهتر است با شنوایی شناس خود مشورت کرده یا از کارگزاری بیمه تان سوال نمایید.

کم شنوایی در کودکان /

جمع بندی

حال که اهمیت دریافت سمعک و استفاده از آن را برای کودکان دانستیم باید بدانیم که نمی توان سمعک را از هر جایی تهیه نمود. شنوایی شناسان تنها متخصصین باتجربه و آموزش دیده در این زمینه هستند که سمعک و خدمات پس از تجویز آن را ارائه می کنند. آن ها ابتدا تست های شنوایی متناسب همانند تمپانومتری با سن کودک تان را انجام خواهند داد و سپس در صورت لزوم، نوع سمعک مناسب را پیشنهاد خواهند کرد.

این گروه از کادر درمان با شرکت های وارد کننده سمعک به طور مستقیم در ارتباط هستند و سمعک های دارای گارانتی را تهیه کرده و به بیماران ارائه می کنند. اگر مشکلی برای سمعک کودک تان پیش آمد کافی است تا آن را نزد شنوایی شناس برید تا تعمیر سمعک را برای شما انجام دهند.

این مطلب زیر نظردکتر سید محمدرضا تقوی کاندیدای دکتری تخصصی شنوایی و تعادل دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیریت مرکز ارزیابی شنوایی دانیال نوشته شده است.

منبع:healthyhearing

سوالات متداول

۱-آیا کودک من نیاز به سمعک دارد؟

اگر نشانه هایی مبنی بر وجود کم شنوایی در کودک شما وجود دارد بهتر است برای ارزیابی شنوایی به مراکز معتبر و کلینیک گوش تهران مراجعه نموده و تست شنوایی متناسب با سن او را انجام دهید. به ویژه اگر کودک شما یکی از ریسک فاکتورهای بروز کم شنوایی مانند سابقه فامیلی، سابقه زردی، عفونت های مکرر، و…. دارد. شنوایی شناس می تواند پس از انجام تست های مربوطه به شما بگوید وضعیت شنوایی کودک تان چگونه است و آیا نیاز به سمعک دارد یا خیر.

۲-سمعک کودکان با بزرگسالان یکسان است؟

خیر. سمعک مناسب کودکان دارای برخی ویژگی های ظاهری و عملکردی است که با سمعک بزرگسالان تفاوت دارد. مقاوم بودن در برابر دستکاری، درب باتری مقاوم، چراغ نشان دهنده ی عملکرد سمعک و… از جمله این ویژگی ها است.

۳-سمعک کودک را از کجا تهیه نماییم؟

مراکز معتبر شنوایی در سراسر کشور می توانند کلیه ی خدمات مرتبط با تنظیم و خدمات پس از تجویز سمعک را ارائه دهند. شنوایی شناسان متخصصینی هستند که در زمینه ی ارزیابی شنوایی و درمان آن تبحر داشته و آموزش دیده اند.

۴-آیا سمعک کودکان گران قیمت است؟

لزوما خیر. همانند سمعک بزرگسالان، سمعک کودکان نیز دارای رنج قیمتی است که می توانید بسته به توانایی های مالی خود سمعک مناسب را برای کودکتان انتخاب کنید. بیمه های خدمات درمانی نیز معمولا بخشی از هزینه ی سمعک را پرداخت می کنند.

۵-آیا سمعک کودکان باید ضدآب باشد؟

ضدآب و ضد گرد و غبار بودن از جمله ویژگی هایی است که بهتر است سمعک کودکان دارا باشند. زیرا کودکان به واسطه ی فعالیت های روزانه ای که دارند بیشتر در معرض رطوبت و ذرات غبار هستند و در صورت عدم احتیاط، سمعک شان زودتر خراب می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۴ رای

۹ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات